Az emberi testben közel 90 ásványi anyag található, és a mennyiségtől függően ezeket makro vagy mikroelemeknek nevezzük. Akkor miért éppen a magnéziummal foglalkozom? Igen, tudom, a minerológia az ásványtan, de megtetszett a név, hát használom.

“Az összes ásványi anyag közül messze a magnézium az, amely a legfontosabb.” – Dr Joseph Shore

Az emberi szervezetben közel 9000 enzim létezik, ebből több, mint 40 százaléka esetén magnéziumra van szüksége ahhoz, hogy egyáltalán működjön. Ez közel sem elhanyagolható mennyiség, már csak ezért is érdemes a magnéziummal foglalkozni.

De nézzük meg egy másik szempontból a magnézium jelentőségét:

1. Az emberi szervezetben az energia minden.
2. Az energia ATP formájában jelenik meg, ez az a fizetőeszköz, amit minden sejt elfogad.
3. Valójában az ATP ez: ATP-Mg2+, vagyis Magnézium kell ahhoz, hogy az ATP aktív legyen.
4. Ha energiát veszítesz, Mg-t veszítesz.
5. Minden stressz energiaveszteséggel jár, vagyis Mg veszteséggel is.

A magnézium szabályozza a kalcium szintet – Soha nem javaslom senkinek a Kalcium szedését, bőven eleget be lehet vinni étkezéssel is ebből az ásványi anyagból. Érdekesség, hogy a Kalciumot a D-hormon szabályozza, különben a Kalcium nem a csontokba épül be, hanem a lágyszövetekbe. És ezt elkerülendő, a Magnézium aktvizálja a D-vitamint. De a Kalciumnak más szerepe is van a testben, mint a csontok felépítése, és ehhez is Magnézium kell.

Aktivizálja a D-vitamin szintet – A vitamin D – ami egyébként hormon – manapság az egyik legjobban félreértett kiegészítő a táplálkozásban. Ahhoz, hogy a D hormon aktív legyen, kell a magnézium.

Elektrolitok – Itt a magyarázat arra, miért fontos a Magnézium az izmaidnak, és ne feledd, a szív is egy izom. Sejtjeink döntő többsége (84%) vörövértest, de általában a sejtek működéséhez szükséges a megfelelő mennyiségű elektrolit, különben ezek Na/K pumpák a sejtben nem képes a munkára. És ennek bizony nem csak ahhoz lesz köze, hogy milyen erősen képesek a izmok megfeszülni vagy ellazulni, de ahhoz is, hogy mennyire kiegyensúlyozottan képes a szíved működni.

Hirtelen szívhalál – Amiért különösen fontos a Magnézium pótlása, az a szív egészsége is, ahogy már az elektrolitoknál is írtam. A magnézium alacsony szintje kapcsolatban van a hirtelen szívhalállal, legyen szó beteg vagy egészséges emberekről. Tudjuk, hogy a hirtelen szívhalál esetén a magnézium mindig kifejezetten alacsony. A  magnézium anti-aritmia hatását számos kutatás erősítette meg.

Energia – a klasszikus történetet ismerjük. Minden glükóz molekulából 36-38 ATP lesz, ha minden jól megy a folyamat során. Amiről kevesebbet hallunk, hogy ehhez Magnézium kell, minden glükóz molekulára 28 magnézium molekula szükséges.

Depresszió – Miközben a depressziónak számos oka lehet, az egyik az ásványianyagokkal függ össze. Túl sok Kalcium és kevés Magnézium kulcs a depresszió kialakulásához. A magnézium szabályozza a GABA nevű beurotranszmitter szintet is, ami a mély és minőségi alváshoz szükséges.

Inzulin – Magnézium hiányában az inzulin termelése és a vércukor szabályzása erősen kompromittált. Vagyis ha cukorbeteg vagy, erről érdemes beszélned az orvosoddal.

Melyik formátumot ajánlod?

Magnézium-oxid – a legtöbb táplálékkiegészítő ezt használja, mert olcsó. A felszívódása bűn rossz, és nagyobb dózisban erős hashajtó.

Magnézium citrát -Az egyik leggyorsabban felszívódó magnézium vegyület, de ez nem mindig előny. A gyors felszívódás itt is hashajtó hatással jár, én nem szoktam javasolni.

Magnézium malát – Remekül szívódik fel és hasznosul is, az egyik kedvenc kiegészítőm. Sportolóknak kifejezetten javasolt, az ATP termelést fokozza – mert almasavhoz kapcsolódik a magnézium –  és segít az izomláz csökkentésében.

Magnézium biszglicinát – Ismét egy erősen javasolt formátum, ebben az esetben a magnézium a glicin nevő aminósavval kapcsolódik össze. Ez egy remek idegnyugtató formátum, kifejezetten estére javaslom, javítandó az alvásminőséget.

Magnézium orotát – A magnézium orotsavval kobminált verziója. Remek felszívódás és javítja a szív egészségét – lásd aritmia – , növeli az állóképességet.

Magnézium threonát – Ha az idegrendszer, memória fejlesztése a cél, ez a legjobb formátum.

Magnézium klorid – Jellemzően a bőrön át történő magnézium pótlás alapja, lásd ősi magnézium és más hasonló termékek. Szájon ád szedve hashajtó hatással bír.

Magnézium laktát – Magnézium és tejsav kombinációja. Magas hasznosulási szint, olcsó és nem hashajtó, érdemes megfontolni a szedését.

Magnézium szulfát – Epsom só vagy keseserűsó. Ülőfürdőnek remek megoldás, ha megiszod ésszel tedd, erős hashajtó hatással rendelkezik.

Milyen dózisban érdemes szedni? – Jellemzően az 5-10mg/testúlykilogramm, amire szükségünk lehet naponta, ez az összes bevitelt jelenti, nem csak a kiegészítőből származó pótlást.

Honnan érdemes beszerezni? – Én alapvetően a gal.hu vagy vitaminvilag.hu lapokat javaslom, ahol minden termékre 10% kedvezményed van a LAKATOSPETER kuponkód használatával!