Korábban számos alkalommal írtam a különféle maszkok használatáról, meglehetősen kritikusan. Igaz – hozzá kell tennem – sosem a maszk ellen voltam, hanem annak cél és funkció nélküli használata ellen, no meg azért, mert a maszk neve azt ígérte, hogy a magaslati edzést szimulálja. Nos, hadd lőjem le a poént. Nem, a maszk nem szimulál magaslati edzést, vagyis azonnal kiesik egy izgalmas, a marketingesek által kitalált előny. De vajon marad-e més előny?

Az egyik legnagyobb probléma a maszkok használatával, hogy eleve egy diszfunkcionális légzést viszünk szélsőséges körülmények közé. Vajon, mi lesz az eredménye? Vajon, ha az eleve problémás légzést nehezítjük, javítunk-e a légzésen? Ha egy eleve rossz guggolást súllyal terhelünk meg, mi fog történni? Erősebb lesz a sportoló egy amúgy anatómiailag helytelen pozícióban, és ha majd egyszer egy jó szakember kezébe kerül, nagy munka lesz valahogy a régi beidegződéseket kiírtani. Ismerős, igaz?

Miért lenne a légzés más? Ez volt alapvetően az elmúlt majd 10 évben a maszkokkal kapcsolatban, de míg nem találkoztam a Buteyko és később az Oxygen Advantage rendszerével, egyszerűen óvatos voltam a maszk használatával. Szimplán a józan paraszti ész okán.

Már Butyeko oktatóként elkezdtem kísérletezni a maszkkal, mert az volt az elképzelésem, hogy a légzést sokféle módon lehet javítani. Egyrészt a Bohr-hatást kihasználva érdemes optimalizálni a szervezet CO2 toleranciáját, mert ennek számtalan fiziológiás előnye van. És szükséges az anatómiailag erre való szerveket és izmokat használni amíg csak lehet a légzés során, mert ennek számtalan jó hatása van: csökkenő gyulladásos folyamatok, növekvő NO bevitel, rugalmasabb élfalak, javuló glükóz felhasználás. De az is felmerült, hogy az elsőrendő respirációs izom – rekesz – edzése nem biokémiailag, hanem biomechanikailag segíti elő a hatékonyabb légzést. Nos, a maszk ellenállása ebben segít, de megint tudni kell, itt a fokozatosság és a helyes dózis kiválasztása alapvető fontossággal bír.

A legtöbb ember tehát helytelen légzésmintával veszi fel a maszkot, majd olyan intenzitással edz, hogy remény se legyen a javulásra. Hiperventillálni minden helyzetben lehet, maszkkal az arcon is. Ismét túlzásba esünk, mint anno a mezítlábas cipőknél. 20 évig csak konvencionális edzőcipőben edzettünk és éltük az életünk, de ahogy five finger cipő került a lábunkra, máris maratinról álmodunk, míg egy komolyabb plantar fasciitis véget nem vetett az álmodozásnak. Fokozatosság, józan paraszti ész.

Ha nincs még 25 másodperces BOLT értéked, a maszk edzésben történő használat csak ront a helyzeten, ez az igazság. De abban normál helyzetben, maximum séta során eltölteni pár percet kicsit segít megerősíteni a rekeszizmot, kicsit megszokni a kissé magasabb CO2 szintet. Ahogy a BOLT javul, beszélhetünk alacsony intenzitással és ellenállással végzett maszkos edzésről, és irányadó lehet a Maffetone módszer által javasolt pulzus érték. ( 180 – életkor max)

Vagyis láthatod, hogy a maszk nem való mindenkinek, és nem használható mindenkor.