Néha a legkisebbnek tűnik dolgok okozzák a legnagyobb változást. Néha a negatívumok kizárása fontosabb, mint a pozitívumok hajszolása. Az alvás során használt ragtapasz a negatív hatásokat próbálja redukálni, mert az éjszakai szájlégzés bizony egy csendes gyilkos.

Amikor hagytam magam meggyőzni úgy 6 éve aról, hogy a ragtapasznak van értelme az éjszaka során, elég idiótának éreztem magam. Nem igazán vagyok horkolós fajta, vagyis az érv, hogy a horkolásom majd ez a módszer megszünteti, kevésbé érdekelt. Ebben az időben kezdtem el foglalkozni az alvásom optimalizációjával, és ehhez elsősorban mérhetővé kellett tennem azt, mert hogyan javítsak valamin, ha nem tudom, hol vagyok most.

Voltak persze szubjektív benyomások, mint a reggeli ébredés utáni fáradtság, ami pont ellentétes azzal, ahogy egy pihentető alvás után éreznem kellene magam, igaz? Mivel elég sok előadást tartok – napi 6-8 óra beszéddel – észrevettem, hogy a második napon mindig van egy kisebb torokgyulladásom, bedugul az orrom, sőt – hasonló történt egyre gyakrabban reggelre is. Megint csak valami azt mutatta, hogy rendszerhiba van. És persze elkezdtem monitorozni az alvásom – Beddit – ami azért volt izgalmas, mert az alvásom mérhetően nem azt mutatta mélységben, minőségben, ahol az elvárható lett volna. És ezzel párhuzamosan az Omegawave is azt mutatta, valami nem ok.Ki hitte volna, hogy egy ilyen egyszerű megoldás szinte minden kérdésre választ ad – de a Buteyko rendszere már csak ilyen. Közel 6 éve foglalkozom Buteyko légzéssel, 4-5 éve oktatom is, és néha magam sem hiszek a szememnek, milyen gyors és radikális változást okoz a módszer.

De még a legjobb Buteyko gyakorlatokat is le lehet rombolni egy szájlégzéses éjszakával, és míg az ember napközben még képes is figyelni arra, hogy csukva legyen a szája, éjjel erre nincs esélye. Hacsak nem érjük el, hogy ki sem tudjuk nyitni. Nos, pofonegyszerű. Olyannyira, hogy senki sem hajlandó komolyan venni ezt.

De miért is kellene, hiszen ez az egész egy marhaság? Nos, követed a tökéletes diétát, a legjobb edzéstervet, időben lefekszel aludni, napon vagy – mi bajod lehet? Nos, ez mind remek, de minden éjszaka a felsorolt sok pozitív hatást pár óra alatt lerombolod, hogy holnap zombiként ébredve kezdhesd az elején.

Nos igen. A légzés…

Nitrogén-monoxid

A nitrogén-monoxid számos fontos hatással van a szervezetünkre:
1. A nitrogén-monoxid egy erőteljes értágító: ellazítja a véredényeket, valamint csökkenti a vérnyomást és a pulzust, ezáltal óvva a szerveinket – többek közt a májat – a korlátozott vérellátás miatti károsodástól.
2. A nitrogén-monoxid segíti az agy idegsejtjei közti jobb kommunikációt.
3. A nitrogén-monoxid segíti az immunrendszert a baktériumok és vírusok elleni küzdelemben.
4. A nitrogén-monoxid gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik.
5. A nitrogén-monoxid javítja az alvásminőséget.
6. A nitrogén-monoxid fokozza az erőt és az állóképességet
1998-ban Nobel-díjat ért annak felfedezése, hogy a nitrogén-monoxid fontos szerepet tölt be kardiovaszkuláris jelző molekulaként.

Amikor a szákunkon keresztül lélegzünk, nem részesülünk az orrjáratainkban található nitrogén-monoxid kedvező hatásaiból. Azonban orrlégzés során a belélegzett levegőt az orrjáratainkban található nitrogén-monoxiddal dúsítjuk, mely ezt követően eljut a vérbe, így részesülhetünk az egészségre gyakorolt számtalan kedvező hatásából. Ezért ügyelj rá, hogy mindig az orrodon keresztül vedd a levegőt, kivéve, ha nagyon jó okod van ettől eltérni!

Széndioxid

Alapvetően a sportolók jelentős része tapasztalatom alapján sokkal többet lélegzik, mint az szükséges, a probléma neve hiperventilláció vagy túllégzés. Ez a fokozott légzés a széndioxid kórósan alacsony szintjéhez vezet, ami egyenes út a kapillárisok beszűküléséhez, szapora pulzushoz, adott esetben végtagi zsibbadást is okozhat, ami azért elég ijesztő tünet. De jellemzően a túllégző sportoló regenerációja korántsem optimális, és mivel minden túllégző egyben szájlégző is, az allergia és asztmás betegségek is gyakrabban fordulnak elő ebben a körben.

Fogászati panaszok

Kevesen gondolják, de a nyitott szájjal alvás hatással van a szájüreg pH értékére. A szájlégző szájürege rendszeresen kiszárad, és a nyál így képtelen a baktériumokat eltávolítani a környezetből, sőt – nyál hiányában a pH érték is kedvezőtlen irányban mozdul el.

Allergia

A szájon át történő légzés esetén két problémával találkozunk. Hiperventilláció, illetve a légzés volumenének drasztikus növekedése. Az orron át légzés részben légszűrő, részben párásító hatással bír, mindkettő fontos, mikor a légutakat nedvesen kívánjuk tartani, illetve nem szeretnénk, hogy a sok szennyező anyag olyan helyekre tévedjen, ahol gyulladást okozhat.

De miért olyan fontos az orr?

– Az orr szabályozza a tüdőből kilépő és belépő levegő sebességét és térfogatát.
– Az orrlyukak és az orrüreg alakja nyomáskülönbséget eredményez, amely biztosítja a levegő megfelelő eloszlását az egész tüdőben.
– Az orr tisztítja és szűri a levegőben lévő részecskéket.
– A paranasalis sinusban termelt nitrogén-monoxid a belélegzett levegőt sterilizálja és a bronchiális szöveteket tágítja.
– Lélegezz a szájon át, és a nitrogén-monoxid-termelés megszűnik.
– Az orr légzés szabályozza a CO2-veszteséget.
– Az orrlégzés során a száraz levegő helyett nedves levegő kerül a tüdőbe.

És akkor mi a megoldás?

A többség esetén az orrlégzés, szinte minden körülmény között. Szinte, mert van olyan edzésterhelés, ahol ez időszakosan nem lehetséges, de utána ismét gyorsan orrlégzésre szükséges váltani. Mi a kizáró okok? Nyilván el kell dönteni, hogy az orrdugulást, ami miatt a legtöbben úgy döntenek, hogy meg sem próbálják a ragtapaszt, sok minden okozza. Ha most orrcseppet használsz és az segít, akkor bizonyosan a Buteyko légzés is segít. Persze vannak szélsőséges esetek – orrpolip, orrsövényferdülés – ahol szakember kell ahhoz, hogy döntés szülessen, segít-e még eleget a Buteyko, vagy akár műtéti úton kellene a helyzetet rendezni.