CSAK ENERGIA?
 
Az egyik hiba, amit a kritikusok elkövetnek a ketogén diétával kapcsolatban, hogy a ketontestekre egyszerűen csak mint energiahordozó molekulára néznek.
 
A helyzet az, hogy a természetben a ketózis, és így a szignifikáns mennyiségű ketontest a vérben akkor jelenik meg, ha hosszabb ideig nem ettél, de edzettél. Egy egészséges ember vérében már egy éjszaka után megjelenik némi mérhető ketontest – 0.2-0.3 – ami azt mutatja, hogy a szervezete az éjjel sok glukóztól szabadult meg, és a szervezet elkezdte a tárolt zsírokat használni.
 
Hosszabb távon már azt is látjuk, hogy az R/Q értékek is változnak, hiszen a magasabb CO2 termelés a szénhidráthoz köthető, és természetesen az oxidatív ATP termelési folyamatokhoz.
 
“A szervezet energiaforgalmára jellemző adat az ún. respirációs kvóciens (RQ), amely a belső légzés során a szövetekben termelődő szén-dioxid és a felhasznált oxigén arányát mutatja. Mérése a be- és kilélegzett levegő oxigén, illetve szén-dioxid tartalmának meghatározásán alapul. Jelentősége abban áll, hogy a terhelés minden percében nyomon követhetők az anyagcsere-folyamatok. A nyugalmi – terhelés előtti – RQ akkor megfelelő, ha értéke 0,8 körüli értéket mutat (vegetatív idegrendszeri labilitás esetén értéke 1 fölötti is lehet). Csökkenése arra utal, hogy az energiát a szervezet zsírokból (R=0,71) nyeri.”
 
1. Kezdjük az elején. Vajon a ketózis, a ketogén testek jelenléte a szervezetben – legyen belső vagy külső – biztonságos-e? 
A kérdés jogos, és az átlagember részéről, aki ma hall erről első alkalommal, nyilván nem is butaság feltételezni, hogy a ketontest akár negatív hatásokat is generálhat. Ne felejtsük el, a ketontestek kutatása a gyógyszeresen nem kezelhető epilepszia okán már 1965 óta aktív terület. Prof Veech volt az üttőrője ennek az iránynak, aki Krebs tanítványa volt – Nobel-díj – aki pedig Warburg tanítványa volt. Megint egy Nobel-díj. A Pubmeden 1.000 feletti kutatás található csak az exogén ketontestekről, ketogén témakörben újabb 4.000. Azt állítani, hogy a ketózis és a ketontestek szerepe nem aktív kutatási terület, hazugság. Azt állítani, hogy a ketózis vagy az exogén ketontestek megjelenése a vérben – ketóacidózist kivéve – veszélyes, szimpla tudatlanság, lévén ilyen adatok nem léteznek.
 
2. Amit nem értenek a kritikusok, hogy a ketontest maga ennél izgalmasabb folyamatokban is megjelenik, sőt – ezeket maga is generálja.
És itt fontos megjegyezni, hogy a ketontestek felszaporodása a vérben egyben üzenet az egész szervezetnek arra, hogy vélt vagy valós kalóriadeficit alakult ki. És ebben a helyzetben a szervezet – és így a sejtek önállóan – új döntéseket kénytelenek hozni – vagyis a ketontest jelmolekula, ami az elmúlt pár év kutatásai remekül mutatnak. De mire is képesek ezek a zsírsavak?
  • Gyulladáscsökkentés
  • BDNF termelés, vagyis agyi-plaszticitás növelése
  • Oxidatív stressz csökkentése
  • Pozitívan hat az izom-ideg kapcsolatra
  • Bőrgyulladások kezelése
  • Javítja a regeneréációt.
  • Pozitívan hat az izom glikogén raktárak feltöltésére.
  • Csökkentik a túledzés tüneteit.
  • Javítja a kognivtív képességeket, idős korban is.
  • Pozitívan hat a szív egészségére.
  • Pozitívan hat az autofágia folyamatára.

Még hosszasan sorolhatnám a hatásokat, és részemről a kérdés csak annyi, miért is ne éljen az ember a ketontestek nyújtotta előnyökkel. Amit vagy megtermelünk, vagy elfogyasztva juttatunk be a szervezetbe.

Kutatási linkek:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4176946/
https://www.nature.com/articles/s41598-018-36941-9
– https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=exogenous+ketones
– https://www.cell.com/trends/endocrinology-metabolism/pdf/S1043-2760(13)00156-2.pdf
– https://www.nature.com/articles/s41598-018-36941-9
– https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23223453/
– file:///Users/peterlakatos/Downloads/nutrients-12-02459.pdf
– https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09546634.2016.1276259?scroll=top&needAccess=true&journalCode=ijdt20
– https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5556006/
– https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31039280/
– https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28877458/
– https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28877457/
– https://www.researchgate.net/publication/338350880_Ketogenic_diet_and_fasting_diet_as_Nutritional_Approaches_in_Multiple_Sclerosis_NAMS_Protocol_of_a_randomized_controlled_study