A ketonotestek alternatív üzemanyagként funkcionálnak a test számára, amelyeket akkor állítanak elő, ha hiányzik a glükóz. A májban a zsírok bomlásával készülnek. A ketonok akkor képződnek, ha nincs elegendő mennyiségű cukor vagy glükóz a test üzemanyag-szükségleteinek kielégítésére – és jellemzően szénhidrátban alacsony étkezés, időben korltátozott étkezés és böjt hatására a folyamat felgyorsul.

Érdemes értened, hogy a ketontest nem egyszerűen csak energiaforrás a sejtek számára, hanem egyfajta jelmolekula is, mely szerepéről az elmúlt években kutatások tucatjaiban győződtek meg a kutatók. A legeggyszerűbb módja annak, hogy a ketontestek mérhető mennyiségben megjelenjenek a szervezetben az, ha te magad termeled azokat, amely egy teljen mértékben természetes folyamat.

Egy egészen új irány az elmúlt években az a lehetőség, hogy a ketogén étrend alatt termelt ketontesteket nem a szervezetünk állítja elő, hanem táplálékkiegészítő formájában vesszük be, isszuk meg. Ennek számtalan előnye van, természetesen a cél itt sem az, hogy egészségtelenül táplálkozva szemetet együnk meg, majd igyunk rá keton-kiegészítő terméket.

A cél az, hogy a ketogén diéta főképpen elejére tehető úgynevezett keto-influenza tüneteit elkerüljük, hamarabb érjük el a mérhető és érzékelhető ketózis szintjét. Azért írom azt, hogy érzékelhető, mert a ketontestek relatíve magasabb szintje csökkenti az éhséget, számos élsportoló szerint  – és már kutatás is bizonyítja – javítja a regenerációt és pozitívan hat a sport-teljesítményre.

 

Linkek:

  • https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnmol.2016.00053/full
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5440563/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5813183/