Amikor a neves fitneszguru a mozogj többet – egyél kevesebbet mantrát mondogatja, akkor azért tegyük hozzá: ez a mantra megy 50 éve, és lássuk be, nem működik. Nem hiszed? Nézz körül!
 
Miért?
 
Mert nem érti, hogy elsősorban nem az egyént kell kontrollálnunk, hanem az alany éhségét. A több mozgás éhessé tesz. A kevesebb bevitt kalóra pedig – ismét csak éhessé. Ha megvizsgáljuk, mi nem tesz éhessé, akkor gyorsan kiderül, hogy aki az inzulint/ghrelint/leptint megszelidíti, annál van a kulcs a tartós és egészséges fogyáshoz.
 
És itt jön a de. Mert a de az már csak ilyen ilyen elvtársak. Jön, ha kell, ha nem…
 
1. Ha nem alszol eleget / mélyen / egyben / akkor már másnap – vagyis elég egy éjszaka – átlagosan 385 kcal többlet kalóriát akarsz bevinni.
 
2. Amennyiben az alvásnak ehhez az egészhez köze van, akkor kiderülhet, hogy a kevés / nem elég mély / töredezett alvás emeli a kortizol szintet, és inzulin rezisztenciát okoz.
 
3. A légzési problémák – orrsövényferdülés, rhinitis, horkolás, alvási apnoe hatással van az alvás mennyiségére / mélységére / tartósságára, ennek okán a légzés nem megkerülhető az alvásminőség javítására való törekvéskor.
 
Lefordítom:
Le akarsz fogyni? Kontrolláld az inzulint, és aludj jól. Jól akarsz aludni? Tedd rendbe légzésed. És mivel kell egy poén a végére, íme: tudtad, hogy a helyes légzés csökkenti az inzulint?
 
https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpregu.00160.2017?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed
 
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/snoring/symptoms-causes/syc-20377694
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3132857/
 
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161102130724.htm