Mi a véleményed az anyagcsere típuson alapuló diétáról?

Kifejezetten gyakran kapom meg ezt a kérdést, úgy gondoltam, hogy egy cikket szentelek a témának. Figyelem, nem vagyok dietetikus, és cikkem célja nem egyes táplálkozási rendszerek szapulása.

Nos, kezdjük onnan, hogy a metabolikus tipizáláson alapuló módszer nem új – és alapvetően van abban logika, hogy az emberek anyagcseréje sok okból térhet el egymástól, ennek okán nem butaság azt állítani, hogy az egészséges állapot eléréséhez több út is vezethet és vezet is.

Miért?

Mert őseink étkezése sok okból térhetett el egymástól – vegyünk a tisztán zsír alapon táplálkozó eszkimót, vagy egy a mi földrajzi helyzetünkre jellemző vegyesebb étrendet és esetleg az egyenlítőhöz közelebbi, szénhidrátban gazdagabb étkezést. Mi lesz köztük a különbség? Más genetika, más mikrobiom. Önmagában az, hogy itthon ilyen és olyan is előforfulhat számomra azért kétséges, mert  hazánkban ilyen sokszínű lenne a népesség nem akad, vagyis a fenotípusok variációja korántsem ilyen sokszínű.

Az eredeti koncepció négy irányból közelítette meg a diéta kérdését:

1. A tápanyagok megemésztése gyors, lassú vagy egyenletes? Ennek a mérése nekem kérdéses, és a sebességnek vélhetően köze lehet a TSH-hoz, ahogy a bél mikrobiom rendszerhez is, genetikához. A kérdésem már akkor is az volt, hogy miképpen mérik ezt, pontosan.

2. A szimpatikus vagy a paraszimpatikus idegrendszer dominál? Ezzel nem tudok mit kezdeni, mert ha a levegőt beszívod, a szimpatikus, míg kifújásra a paraszimpatikus rendszer dominál. A mérés során HRV mérést nem alkalmaznak, így nekem kérdéses, hogy miképpen lehet a dominanciát megállapítani, és azt diétán keresztül hogyan lehet befolyásolni.

3. Melyik mirigyek játszanak fontos szerepet a folyamatban? (hipofízis, pajzsmirigy, mellékvese, nemi mirigyek) Nem vagyok endokrinológus, de akit ebben a témában kérdeztem, az igen kerek szemekkel nézett rám.

4. Milyen az illető vércsoportja? Bevallom nálam minden vércsoporton alapuló elemzés – legyen az személyiség vagy anyagcsere – bekapcsolja a bullshit mérőt.

Nos, közel 10 éve az egyik ilyen tipizálással foglalkozó cég megkeresett, hogy X pénzért legyünk üzlettársak. Ehhez nekem arra volt szükségem, hogy könyvön túl – Metabolic typing, amit anno még a 2000-es évek közepén olvastam el e – megkapjam azokat a tudományos kutatásokat, amelyek a módszert vizsgálják, vagy a módszer során használt gép hitelességét bizonyítják. Nem kaptam meg azóta sem…Ettől még lehet tudományosan megalapozott, és ha valaki ilyet küld, annak meg is köszönöm.

A kérdés persze az, hogy akkor mitől működik mégis a módszer, mert sok előtte-utána fotóval találkozunk a neten.

Nos, a tervezés, kalória-kontroll és testmozgás és a szakember felügyelete – magyarán az elszámolhatóság –  csodákra képes, és a diéták 99 százaléka nem a speciális makró összetétel miatt működik, hanem mert eredményesen befolyásolja az inzulint és csökkenti a kalóriát és a gyulladásos folyamatokat, és azt függetlenül a diétás eljárástól lehet jól vagy rosszul végezni. És még ha az állítások egy része igaz is, mit mér a képen látható eszköz? Ki hitelesítette?

Kérem akik ilyen módszerrel foglalkoznak, ne vegyék ezt támadásnak, inkább lehetőségnek, hogy kutatási linkeket küldjenek, mert a véleményemen szívesen változtatok és meg is jelentetem!

Azt viszont látjuk, hogyan befolyásolja a mikrobiom és a genetika az inzulinválaszt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5325228/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5004229/