Ahogy edzőként fejlődsz, észre fogod magadon venni, hogy egyre kevésbé nyűgöz le egy eszköz.
PERSZE EGY ESZKÖZ LEHET PRAKTIKUS, SŐT – VIZUÁLIS REMEKMŰ, DE MÉGIS, AZ EDZÉSEK CSAK A KEZDŐ EDZŐ SZINTJÉN JELENTIK AZ ESZKÖZT.
Nyilván sokakat megbántó cikk következik, de velem sem bánnak kesztyűs kézzel, hidd el. Az eszköz a terhelési paraméterek egyik legutolsó megnyilvánulási fomája, pont annyira fontos a tervezés első részében, mint a gyakorlat – semennyire. Nos, a hallgatóim jelentős részét itt szoktam elveszíteni, de hadd tegyem hozzá, most alapvetően nem a sport-specifikus edzésről beszélek, amire egyébként is sokkal kevesebb embernek lenne szüksége.
Elsősorban a rendszer azt jelenti az edző fejében, hogy tudja, a belépési pontot kell tudnia minden erővel kontrollálnia. Rendszer az, hogy minden olyan gyakorlat, amely az edzésfolyamat során szerepet kap, elsősorban emberi mozgás. És mivel a folyamat elején vagyunk, általános emberi mozgás, vagyis semmi specifikus nincs benne. A guggolás elsősorban emberi alapmozgás – így a karrierjét is itt kezdi, ha helyesen kezeljük a folyamatot. Van tehát egy dobozunk, amire ezt írjuk: alapvető emberi mozgások doboza.
Aztán vagy egy másik dobozunk, ezt nem szeretjük, de van. Ez pedig a korrigálandó mozgások doboza. Ebbe a dobozba azok a mozgások kerülnek, melyek nem ütik meg az alapvető emberi mozgásk doboz kívánalmát, mert alacsony kivitelezési minőséget mutatnak. Ennél persze van egy rosszabb doboz, ez a fájdalmas mozgások doboza, ahová minőségi kivitelezés nélkül minden mozgás bekerül, amelyeket csak fájdalommal tudunk elvégezni. Ez tehát a fájdalmas mozgások doboza.
A dobozok közütt átjárás van, de bízunk benne, hogy szépen lassan feltöltjük az alapvető emberi mozgások dobozt, miközben a másik kettő doboz szépen lassan kiürül. Miközben éppen dobozolunk – zseniális Örkény utalás, csak mondom – készül máris a következő: az erősítendő mozgásminták doboza. Az guggolás mintának itt egy időt kell eltöltenie, mert a mintára erőt, talán némi izmot is tenni akarunk. Ha van erő, lassan megjelenik a gyorsaság is, robbanékonyság képében, vagyis lett ismét egy doboz, a robbanékony mozgások doboza. Ha ügyesek vagyunk, már eddigre a lehető legtöbb emberi alapmozgás kikerült a korrigálandó, fájdalmas dobozból, így egyre nagyobb választékunk van, és egyes emberi alapmozgások egymással is keverhetők lesznek.
Közben a sportoló egyre inkább ura a mozgásnak, és képes profi módon a fáradtságot is kezelni, így megjelenik egy következő doboz, a kihívások doboza. Ezek lehetnek unilaterális kivívások, max közeli kihívások, metabolikus kihívások. A lényeg az, hogy ebbe a dobozba nem lehet alanyi jogon bekerülni, ahhoz le kell küzdeni rengeteg akadályt.
Nos, nem írtam izomról, eszközről, gyakorlatról. Csak dobozokról. Vagyis rendszerről, ami mentén érdemes dolgozni.