Egyre többen használnak rehab/prehab okból masszázshengert, amiért jelentős részt Csíky Ferenc barátom a “felelős”. Az SMR remek rendszer, magam is sokat használom, ugyanakkor egy érdekes trendet figyeltem meg a hengert használók körében. Miközben a hengert – teniszlabdát – használják, iszonyatos fájdalom ül ki az arcukra, és ennek akár hangot is adnak. De vajon része-e az SMR hengerezésnek a fájdalom, szükséges rossz-e, vagy teljesen elkerülendő?

Alapvetően 3 problémát látok a fájdalom kapcsán SMR közben:
– izomfeszülés
– megriadási reflex
– maga a fájdalom

Izomfeszülés
Az SMR célja a mély-kötőszövetek elérése. A fájdalom hatására az izmok megfeszülnek, kérdés az, hogy ebben az esetben a masszázs eléri-e a szükséges mélységet. Kétlem.

Megriadási reflex

A fájdalom hatására a központi idegrendszer egyszerűen reagál. A fájdalom egy, a központi idegrendszer által generált jel, mely szerint valami nincs rendben. Ennek egyik jele az izomfeszülés is, de ugyanilyen külső jel a megriadási reflex. Látható az arcon, a testbeszéd is remekül elárulja. A megriadási reflex veszély hatására jön létre, és amikor az idegrendszer a túlélésre játszik – veszély elhárítása – a teljesítmény nem elsődleges.

Fájdalom
A fájdalom hatására a központi idegrendszer egyszerűen reagál. A fájdalom egy, a központi idegrendszer által generált jel, mely szerint valami nincs rendben. A fájdalom szintén a a teljesítmény ellensége. Ha nem hiszed, javaslok egy próbát.
A próba:
– Társaddal válassz ki egy 100 méteres szakaszt.
– Fuss 100 méteres sprintet, társad mérje le az eredményt.
B próba
– Az A próba után rövid pihenő.
– Készülj fel ugyanazon sprint lefutására.
– Futás előtt kérd meg a társad, hogy tiszta erőből rúgjon lágyékon.
– Fuss 100 méteres sprintet, társad mérje le az eredményt.
Megjegyzés: hasonlítsd össze a két mért időt.

És egyúttal megkérem Csíky Ferit, hogy a szakmai magyarázatokat tegye hozzá…:)