Gyakran hallhatod, hogy napi 25-30 gramm rostra van szükséged, hogy az emésztésed rendben legyen. Sőt, aki nem eszik meg ennyit, egy sor betegség kockázatának teszi ki magát.

Ebben a kutatásban 63 olyan magas rostmennyiséget fogyasztó pácienst tettek minimális rost diétára, akiknél már műtéteket is végeztek a problémák okán.

A rostfogyasztás minimalizálása vagy nullára redukálása után mindenkinek javult az emésztése. A magas rostfogyasztók tünetei nem változtak…

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/…/PMC34357…/pdf/WJG-18-4593.pdf

De haladjunk tovább.

Mindenhol arról olvashatsz, hogy minél több rostot eszel, annál jobb lesz az emésztésed. Általában itt epidemiológia kutatásokat idáznek, ahol a magasabb rostbevitel mellett egy csomó betegség előfordulása alacsonyabb.

Az adatokat átnézve azonban mindig kiderül, hogy a több rostot fogyasztók nem dohányozak, keveset isznak, iskolázottabbak és többet mozognak, mint a kevés rostot evők.

Most azonban egy olyan kutatást idézek, ahol a páciensek mindegyike idiopátiás székrekedésben szenved. Három módszert alkalmaztak náluk, miután random csoportokba osztották őket.

– Magas rost.

– Közepes rost.

– NULLA rost.

A képen a kutatási összesítő alapján készült grafikon látható.

Bal 1 – korábbi tünetek.

Balról 2 – tünetek magas rost hatására. Durva növekedés.

Balról 3 – csökkentett rost, csökkenő panaszok.

Balról 4 – Nulla rost, NULLA panasz.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/

És végül…

8 éves követéses vizsgálat. Van-e hatása a WHO által javasolt alacsony zsír, magas szénhidrát, magas rost – zöldség és gyümölcs – a polipok kialakulására. Nincs…

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17855692