A mászás különféle formái kifejezetten népszerűek manapság, legyen a cél a törzs erősítése, vagy egy úgynevezett workout megalkotása. Amolyan jolly joker, tegyünk bele egy kis mászást az edzésbe, és attól minden kicsit olyan tudományos színezetet kap, mert ugye a mászás erősíti a törzset.

Nem a vita okán írom ezt a cikket, már korábban is jeleztem, hogy az írásaim inkább magamnak szólnak, mert a papírra vetés során az ember kicsit kénytelen tisztázni a gondolatait az adott témával kapcsolatban.

Úgynevezett box crawl – ahol a gerinc és a talaj párhuzamos. A GFM rendszerében ugyan használjuk, de nem ez a belépő pont, mert maximális boka dorsiflexiót igényel.

 

Amikor már a 6 pontos pozíció felvétele is problémás, lásd lumbális szakasz stabilitása. Ennek a sportolónak teljesen felesleges mászni, de kúsznia is. Cél a gerinc stabilitása, szagittális síkban.

Ahogy a profik csinálják. A medence magasan, klasszikus medvejárás

Nos, mielőtt a mászás gyakorlat volt, előbb kihívás volt, majd mozgás lett. A fejlődés során a kisgyermek folyamatosan képes arra a szintre eljutni, hogy helyváltoztatásra is képes legyen, és ezt a fejlődési kineziológia írja le nagyszerűen. A gyermek a fejlődése során egyes reflexek más reflexekbe csatlakoznak be, egyéb reflexek zsákutcának bizonyulnak egy idő után, így idővel egyszerűen elmaradnak.

A rekeszizom gerincet stabilizáló funkciója teszi lehetővé azt, hogy a gyermek képes lesz majd a fejét és testét is szabályozottan, összerendezetten mozgatni, és a holokinetikus mozgásból idővel szinkronizált mozgást mutatni és a magasabb érettség során megjelennek az úgynevezett globális mozgásminták, mint a mászás és a járás is.

Hat pontos mászás. Érdemes megfigyelni a fej és a lábfejek pozícióját.

A három fázis során ezekről a mérföldkövekről beszélhetünk.

Fázis 1 – 0 – 4.5 hónap

▪ Szagittális stabilizáció

Fázis 2 – 4.5 hónapos kortól

▪ Végtagok differenciált használata, a globális minták megjelenése

Fázis 3 – 8 hónapos kor körül

▪ Az úgynevezett lokomotoros funkciók megjelenése

Ezt csak azért írtam le, mert a mászás a harmadik fázisban kap teret, és a helyesen kivitelezett mászás azt feltételezi, hogy az első két fázist már abszolváltuk. És innen válik a dolog azt gondolom izgalmassá. Ugyanis a sportolók többsége szájlélegzőként és helytelen testtartásban éli az életét, amely során a rekeszizom nem képes elvégezni a gerinc stabilizációját optimálisan. Ennek okán mászás helyett gyakran vissza kell vinnünk őket a fázis 2 vagy fázis 1 időszakra, ahol újra elsajátítják ezeket az alapokat, amelyekre építve nem csak a mászás, de minden más minta összeáll.

A mászás tehát azt feltételezi, hogy a tónusos és fázisos izmok korrekt szinergiában dolgoznak, mely hatására úgynevezett ízületi centráció jön létre, vagyis az energia átadása optimális. És innentől lehet érdekes magáról a mászásról beszélni, de ne felejtsük el, a mászás nem workout elsődlegesen, hanem a fejlődési szekvencia egyik mérföldköve.