Integritás –  Épség, érintetlenség, csorbítatlanság…

Edzőként az integritás jelentése számomra roppant egyszerű – az eljárások, gyakorlatok, eszközök beleillenek egy olyan egységes és komplett rendszerbe, amely rendszerben egyrészt értelmet nyernek, illetve az eljárások, gyakorlatok és eszközök csak a rendszeren keresztül értelmezhetők. A 360GYM-ben használt edzésmódszerek pontosan ennek az elvárásnak akarnak megfelelni. Tudom, hogy lehetne gyorsabban fejlődni, nagyobb súlyokkal dolgozni vagy tempósabb edzéseket vezetni, de vajon akkor a saját alapelveinknek akarnánk megfelelni, vagy mások elvárásainak?

A mozogj jobban – mozog erősebben – mozogj tovább – mozogj gyorsabban alapelvek nem véletlenül kerültek ebben a sorrendben a zászlónkra. Klienseink többsége természetesen tovább és gyorsabban szeretne mozogni – ez a többségi elvárás – ami célként értelmezhető, de nem tükrözi a valós és jelen állapotot. A kliensek többsége – beleértve magam is – szükséglete elsősorban az, hogy alkalmassá tegyük őket a későbbi erősebb, repetitív és gyors mozgásra, de ez csak időlegesen elképzelhető a mozgás minőségének javítása nélkül. Fitté tenni a kliens viszonylag egyszerű dolog, fitté tenni úgy, hogy a sérülés veszélyt minimálisra csökkentettük – ez valós kihívás.

Privát klienseim pontosan tudják, hogy a leírt edzésterv az arra a napra megcélzott elképzelés, amely gyakran nem találkozik a valósággal. A realitás nem a fehér papíron olvasható rácsok közé zárva és szettekbe, ismétlésekbe, gyakorlatokba, sebességbe stb rendezve. Ez csak egy lehetőség a mai napra, amit az élet rendez át annak megfelelően, hogy milyen állapotban érkezik meg a kliens. A tegnap mért FMS teszt kiindulásnak jó, de ma talán nem minden részletében igaz. Egy rossz alvás, veszekedés otthon, stressz a munkahelyen és a teremhez vezető úton minden befolyásolják az elérhető erőt, mozgástartományt, gyorsaságot, flexibilitást.

Az embert alapvetően az idegrendszer irányítja, amely:

1. Túlélés központú

2. Többségében reflexív folyamatok jellemzik

3. A kognitív folyamatok is hatással vannak rá

Ha az edző nem érti ezt meg, úgy felfoghatatlanná válik az, hogy a ma remekül teljesítő kliens két nappal később a töredékét sem képes elérni a korábbi átlagainak. A kliens, aki amúgy a térdést is csak alig tudja megérinteni zárt állásban ma egyértelműen alkalmatlan a swing, snatch és deadlift gyakorlatokra, de holnap vagy 20 perc múlva elérve a lábfejet a legborzalmasabb swing blokkot lehet rádobni – természetesen a metabolikus blokk lezárásaként…:)

Edzőként tehát a rednszer adja meg a választ az integritással kapcsolatos kérdésekre. Megoldani úgy egy edzést, hogy figyelembe sem vesszük a minőségi kihívásokat – egyszerű. Minőségre építve azonban valós szakértelmet követel meg. Egy gépekkel teli stúdióban edzést vezetni nem tűnik nagy kihívásnak – de mi van, ha csak egy kettlebell áll a rendelkezésedre? Tudsz-e teljes értékű edzést vezetni? És ha még egy belled sincs – csak maga az ember? A valós tudás a minimális eszközpark mellett villan ki, amit addig vagy elfedett vagy elnyomott a sokszínű eszközpark.

Edzőként tehát azt javaslom fogalmazd meg az alapelveid, és ragaszkodj hozzájuk. Találd meg azt a rendszert, amelyet hitelesen tudsz képviselni, és kapaszkodj bele.