Rengeteg diétával kapcsolatos kérdést kapok, íme pár sorban a véleményem. Tegyük fel, hogy célod a fogyás. Alapvetően a fogyáshoz két stratégia együttes, vagy külön-külön alkalmazása szükséges.

1. Kalória bevitel csökkentés

2. Kalória leadás növelés

Hát eddig nem tűnik agysebészetnek a dolog – ahogy Jeff O’Connor mondaná, rocketsurgery – és mégis. Menj fel az amazon.com-ra, és üsd be a keresőbe: diet. Az eredmény: 55.000.

A poén az, hogy a legkülönbözőbb diéták tudnak működőkéspesek lenni, amíg a felsorolt két pont legalább egyike megtalálható bennük. Ha tehát azt kérdezed, hogy melyik diéta a jobb, a paleo, a warrior, a south beach, Norbi, Alexandra – a válaszom ez lesz: igen. Mert első körben minden diéta működik, amíg az egyes vagy a kettes pont – vagy mindkettő – benne van. Igen, ennek okán elképzelhető, hogy fogyni fogsz a palacsinta, a lángos vagy éppen a kürtőskalács diétától, ha az arra a napra és hétre bevitt kalória nem éri el a jelenlegi testsúlyod fenntartásához szükséges szintet. Ezért bírom az olyan híreket, hogy Madonna a pattogatott kukoricától fogyott le. Tényleg? Komolyan? Persze az alapvető elképzelés – kellene, hogy legyen – , hogy önmagában a fogyás és a diéta egészséges, de dolog ennél összetettebb.

Ha tehát az első két alapállítást képesek vagyunk elfogadni, akkor azt gondolom a kérdés az, hogy.

Kalória bevitel csökkentése

1 – a kiválasztott diéta mennyire illeszthető be a napirendedbe. Mert ugyan a napi 5-6 étkezés jól hangzik, de vajon tényleg képes vagy arra, hogy úgy éld az életed, hogy minden napi tevékenységed az étkezés köré csoportosul? Esetleg a napi egy étkezéstől a falat kaparod már reggel tízkor?

2 – a kiválasztott diéta mennyire egészséges. Ahogy írtam, nekem nagyon szimpatikus például a lángos diéta – miért is ne – de azért egészségesnek nem merném mondani. Ha tehát fogyasztó porok és szintetikus ételek adják ki a táplálkozásod jelentős részét, a fogyás ugyan elérhető, de az egészséges táplálkozás közelbe sem jutottál. Ettől még fogyhatsz tőlük, de nem azért akarsz fogyni, mert egészséges akarsz lenni?

Kalória leadás növelése

1- A kiválasztott edzésmódszer vajon csak fittebbé, vagy egészségesebbé is tesz?

De azt gondolom, ennél is tovább kell mennünk. Ezen pár hónapja jót vitáztam hazánk vezető fitnesz gurujával, és nem állítanám, hogy meggyőztem…:)

A mostani rossz étkezésed és rossz edzésed vagy az edzés hiánya gyakran hosszú évek kitartó munkájának köszönhető. Ne felejtsd el – abban leszel jó, amit gyakorolsz. SAID = specific adaptation to imposed demand. Legyen az rossz, vagy jó. Ha tehát éveken át azt gyakorlod, hogy rosszul eszel és nem edzel – vagy rosszul edzel – , ez lettél, ami most vagy. És ez hosszú évek kemény munkája volt, hogy rossz döntéseket hoztál. Meg kell tanulnod újra helyesen dönteni, jól választani, étkezésben és edzésben egyaránt. És ez innentől már megint a központi idegrendszerről szól.

A motoros tanulási elmélet szerint, ha valamit elegendő mennyiségben gyakorolsz, a kognitív szakaszból idővel átlépsz az autonómba. Vagyis átlépsz az automatikus szakaszba, legyen ez előnyödre vagy éppen hátrányodra. Ennek megfelelően a dohányzásról leszokó esetében nem a leszoktatás a cél, hanem dohányzás nélküli élet gyakoroltatása. És ahogy a legtöbb tornász is egy új gyakorlat tanulási fázisában téved, ront és leesik, úgy a leszokó dohányos is hibázni fog, és rágyújt. Ahogy a kezdő diétázó is követ el hibát, és rosszul dönt. Tapasztalat az, hogy minden sikeres dohányzásról leszokó korábban átlagosan 6 alkalommal sikertelenül próbálta meg. Talán nem volt elég motivált, talán nem is magának akart megfelelni, talán csak úrrá lett rajta a megszokás, és autonóm szakaszban hozott egy döntést.

A lényeg az, hogy ahogy az edzésen a snatchet gyakorlod, ugyanúgy gyakorlod a helyes étkezést és a helyes edzéssel kapcsolatos döntéseket is, amelyek idővel automatikussá válnak. Ha jót gyakoroltál, ha nem.

Ha ennél egyszerűbben meg tudja ez valaki fogalmazni, jöhet…:)