FUNKCIONÁLIS / FUNDAMENTÁLIS EDZÉS (GPP, General Physical Preparation – Általános fizikai felkészítés)
A funkcionális edzés a helyes funkciókat tölti meg kiegyensúlyozottan tartalommal, egysúlyban fejleszti a nyolc biomotoros képességet – erő, gyorsaság, robbanékonyság, állóképesség, flexibilitás, koordináció, egyensúly, agilitás –, és szilárd alapot biztosít az esetleges specializációhoz, legyen az rövid vagy hosszútávú. A helyesen tervezett funkcionális edzés több síkban fejti ki hatását, és a biomotoros képességek mellett fejleszti a testtartást kontrollját is.

A funkcionális rendszer alapot képez egy későbbi specializációra. Példa: kitalálod, hogy lefutsz egy mini maratont, amely optimális esetben nem a sport specifikus edzéssel indul, hanem egy fundamentális blokkal, amely fokozatosan vezet át a specifikus edzés blokkba.

SPORT SPECIFIKUS FELKÉSZÜLÉS – SPORT SPECIFIC PREPARATION ( SPP)

Ez a felkészülés azon területe, ahová nekünk halandó erőnléti edzőknek aligha van szabad bejárásunk, mert ez alapvetően a sportági edző területe, és ha ide merészkedünk, azt maximális tisztelettel tegyük.

Most, hogy a definíciókkal rendben lennénk, kezdjünk vele a vödör vagy doboz analógia kifejtésébe, amit közel 10 éve tanítok minden edzőnek, akivel együtt dolgoztam. Amikor ilyen baromi okosnak tűnök, ott azért mindig illik megemlíteni a szakmai mentoraimat, akiktől személyesen is sokat tanultam, lásd Mike Boyle és Gray Cook.

A rendszer lényege az, hogy minden esetben az edzésben – blokkban – egy vagy több doboz feltöltésén dolgozunk. Ide valamilyen kapacitást vagy készséget próbálunk tölteni, és ha éppen ide töltjük, addig más vödrök tartalma nem nő, sőt – néha onnan töltjük át a tartalmat más dobozokba. Vannak mesterdobozok, melyek különleges hatással bírnak minden más dobozra, és amelyeket elsődlegesen kell feltölteni ahhoz, hogy minden más doboz/vödör később elég tartalomhoz jusson. Ahhoz, hogy a doboz filozófia, működjön, bizony nem kevés edzői tudás szükséges, meg némi alázat bevallani: ezt bizony évek óta nem így csináltam.

A munka megkezdése előtt tehát érdemes meghatározni, hogy miképpen állunk a mozgás területén. Ne feledd, a mozgásból lesz a gyakorlat, a gyakorlat váltja ki – volumen, intenzitás, denzitás – az adaptációt. Egy jól végrehajtott felmérés során eldöntjük, hogy az adott mozgás kerülendő, korrigálandó vagy éppen fejlesztendő. Az óvd dobozba kerül minden olyan mozgás, ami fájdalmat provokál. A korrigáld dobozba az, amit nem sikerült megfelelő minőségben prezentálni. A fejlesztendő dobozba pedig azokat, melyekre biomotoros készség építhető.

A filozófia minden…

Ha mozgástanításról beszélünk, érdemes lesz majd a következő 3 vödörről is szót ejteni, mert itt a kérdés az, hogy a korrigálandó mintákat mely dobozokba helyezzük. De erről majd a következő részben…