Éppen az USA-ban vagyok, és esténként belenézek a legújabb fitnesz hirdetésekbe. Mindig magával ragadnak azok a képek, ahol borzalmasan kövér emberek – előtte – arról beszélnek, hogy fogytak le – utána – lettek fittebbek. Az, hogy ezeknek egy része photoshop és egyéb nem túl etikus trükk, azt sejtjük, azonban vannak valóban olyan versenyek, ahol ezeket – előtte és utána – dokumentálják, ilyen pédául a Body for Life< és a nyertesek ITT!

Vajon mi lehet a titka azoknak, akiknek ez a fantasztikus átváltozás sikerült? Talán emlékszel arra az írásomra, amely a GPS analógiát tartalmazta. Nos ez alapján azt gondolom a következő kulcspontjai vannak a sikeres átváltozásnak.

1. Felmérés
Talán egy reggel kezdődik, amikor megállsz a tükör előtt és azt mondod. Mintha egy kevés extra lenne rajtam, de jó lenne leadni. Nos, nem. Valószínűleg ezt mondod: barátom, kövér vagy, mint egy malac. Ez van, magadnak köszönheted, és csak magadra lehetsz mérges. És legyél is. Mert újra mondom: az, hogy ez történt Veled, a Te hibád. Senki nem lökdösött a hűtő elé fegyverrel a kezében Téged, hogy benyomd azt a somlóit, ami ki tudja hogyan került a hűtődbe. Igaz? Legyél eléggé dühös ahhoz, hogy azt mondd, ezen változtatni fogok.

2. Keress egy szakembert
Aki segít abban, hogy elérd a célod. Értem, majd letöltesz egy edzéstervet és étkezési tervet a netről és betartod. Sok sikert, egyértelműen jó ötlet, hogy a kontroll nálad marad, hiszen ez eddig is működött igaz? Legalább egy hónapra próbáld ki azt, hogy a világ legrosszabb személyi edzője és táplálkozási szakembere helyett, aki egy komplett idióta, mert eddig is az ő terve alapján dolgoztál – ez vagy te magad – átadd másnak az irányítást. Valakinek aki ért hozzá, és már bizonyított.

3. Határozzátok meg a célt

Közösen. Mert a célod lehet a 9% testzsír, de ha a szakember azt mondja, hogy a jelenlegi 33%-ról érjük el a 22% a következő 3 hónapban, akkor sokat tettél a sikerért. Az irreális cél is cél, csak éppen teljes mértékben tarthatatlan, így előbb utóbb újra az 1-es pontnál találod magad. Megint. Ezt már a gazdálkodj okosan-ban is utáltam, amikor újra kellett kezdeni.

4. Tervezzétek meg. Mindent…
Edzés
Heti hány edzés? Milyen jellegű edzés? Hogyan változik az edzés, ahogy a terhelhetőséged nő? Prehab és rehab terv? Mi a formája, személyi vagy csoportos? Melyek az edzésbeli célok az első felmérés alapján? Milyen gyakoriak lesznek a – fms, erőnléti, erő stb – tesztek?
Étezés
Melyik diéta a neked megfelelő? Napi hány étkezés a cél? Étkezésenként miből mennyit kell fogyasztanod. Edzésnapi és pihenőnapon mit egyél? Vitamin? Nyomelemek? Egyéb kiegészítők? Étkezési napló? Heti bevásárlás, hogy valóban csak az legyen a hűtőben, aminek értelme is legyen? Heti mérések? Vérkép? Mikor és hol eszel?
Motivációs terv
Mi motivál? Napi sms? Email? Rendszeres találkozók? Fénykép? Rendszeres beszámoló az edződnek? Célok kiírása a hűtőre, tükörre?
Ezeket mind lebontani hónapra, hétre, napra. Megjegyzés: a legjobb terv a legegyszerűbb terv. Edzésben és étkezésben is. Ne kelljen soha a hűtő előtt állnod, és számolgatni, belefér-e még vajon a napi kalória tervedbe valami. Mert ha sokáig számolgatsz, hidd el, bele fog férni. Legfeljebb egy kis szakítással helyrehozod. Tévedés.

5. Beszélj a tervedről. Mindenkinek.
Erről a napokban írtam, olvasd el.

6. Keress társakat

Fogdoss össze 2-3 másik embert, akinek ugyanazon tervei vannak. Beszéljetek róla, beszéljétek meg a sikert, motiváljátok egymást, rángassátok ki egymást a kátyúból. Oszd más mással a sikert, és élvezd, nyerj erőt mások sikeréből.

7. Maradj a tervnél
Ne okoskodj. Úgy tréningezz, egyél ahogy előírták.

8. Vezess tréning és étkezési naplót.
Fontos, mert ez alapján tudod ha hibáztál. És ez alapján tudod, hogy jól mennek a dolgok.

9. Eddz keményen

Az előírt edzést vidd végezd el. Ha tudod, hogy esténként pacal vagy, tedd reggelre. Ha tudod, hogy hajlamos vagy elhalasztani az edzést, vedd rá magad. Pont 5-6-7.

10. felmérés
Rendszeresen mérd magad, és hasonlítsd össze a tervvel az eredményt. Ha valami nem úgy alakul, tudni kell az okát. Elemezd közösen az edződdel. Végezzetek módosítást, és zárját ki a sikertelenséget okozó tényezőket.

Ennyi. 10 pont. Ezt csináld.