Izgalmas útra invitálom az olvasót, mert amiről most írok, közel 10 éve intuitív módon kezdtük alkalmazni, és mindig csodálatos, mikor az ember már saját magában kezd kételékedni – ami kötelező – de hirtelen jön egy kutatás.

Régi szokásom, hogy a saját és más csapatok sportolóit testtartás és légzés szempontjából figyelem. Érdekes megfigyelés, hogy a helytelen testtartású sportolók eleve szájlélegzők, vagy hamarabb váltanak szájlégzésre, mint az optimális testartással rendelkező társaik. Ez különösen ott volt hangsúlyos, ahol koordinált, robbanékony mozgásra volt szükség, lásd kosárlabda, röplabda, vízilabda és kézilabda, és a saját sportomra – brazil jiu jitsu – is igaz.

Miről is van szó?

A nyaki gerinc szakaszának stabilizációját a mély nyaki flexorok látják el. Az most mellékszál, hogy az embrió fejlődése során ezek az izmok és a rekeszizom közvetlen összeköttetésben vannak, ami nem véletlen, végősoron az egész gerinc stabilizációját egy fix pontra kell visszavezetnünk, ez pedig a rekeszizom. Ám a lényeg mégsem ez most, mondhatni mellékszál. A nyelv pozíciója ugyanis segít aktivizálni a mély nyaki flexorokat, vagyis végsősoron stabilizálja a nyaki gerincet. Ehhez azonban a nyelvnek a korrekt pozícióban kell lennie.

És itt jön a csavar.

Az eleve szájlélegző vagy a feladatra nem kellően fitt sportoló, aki hamar szájlégzésre vált mindig sérülékenyebb és pontatlanabb lesz a feladatokban, mert képtelen struktúrális stabilitást biztosítani a test számára egyszerű és komplex feladatok során, azt extra izommunkával lesz kénytelen pótolni, amely ismét extra energiát emészt felt.

A nyelv helyes pozíciója. Forrás: Dr. Mike Mew

Túl azon, hogy minden utánpótlásban dolgozó edzőnek ezt a cikket olvasnia kellene – mert a nyelv nem csak nyaki stabilizátor, de természetes fogszabályzó funkciót is ellát – érteni kell azt is, hogy milyen hatással van tehát a nyelv pozíciója a teljesítményre.

  1. A helyes pozícióban tartott nyelv csökkenti a sérülésveszélyt.
  2. A megfelelő pozícióban lévő nyelv megelőzi a szájlégzést.
  3. A jó pozícióban tartott nyelv növeli a teljesítményt.

Önmagában ez persze kevés lenne, a cél az, hogy a készségfejlesztés során – küszöb edzés – a fej és testtartás, az alsó állkapocs pozíciója és nyelv pozíciója legyen az a bizonyos küszöb. A rövid pihenők során pedig azonnal kötelező az orrlégzésre való váltás.

Kollégáknak mondom,  a magyar férfi kézilabda-válogatott játékosai kifejezetten nagy hiányossággal rendelkeznek ezen a területen. Egyszerűen fájdalmas volt látni a Dánok elleni meccsen, milyen borzalmas lövés mutatókkal rendelkeztünk, miközben legjobb játékosaink 15-20 perc után szájlégzésre váltottak.

A lenti kutatás során a nyelvet lenti, közép és helyes – fel – pozícióban tartva végeztek térd flexor és extenzor erőteszteket. A nyelv FEL pozícióban 30%-al több erő kifejtésére volt képes a sportoló, mint a másik kettőben. Most már figyelsz, ugye? 30%!!!

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3940506/