Nézzünk egy kis fejszámolást, és nem akarom elvenni Bartalos Béla bácsi munkáját, mert anno miatta lettem kapus, szóval nem okoskodni akarok.

Egy kézilabdakapus mecsenként jellemzően 40-45 lövést kap, ha jó napja van, ennek 30-35%-át megfogja. Ha még ennél is jobb, 40%-ot, de ehhez iszonyat jó védelem kell…Ennek okán mondjuk kap 28 gólt míg 12 védése van, de azokra a lövésekre is maximális erőfeszítéssel elindul, amelyekből gól születik.

A lényeg az, hogy ha végig ő véd – ami ritka, de megesik – , nagyjából 1,5 percenként van szerepe közvetlenül. a játékban. Adjunk még hozzá 3-4 olyan kétperces szituációt, ahol le kell jönnie, és vissza kell spirintelnie a kapuba, esetleg legyen 1-2 kifutása a saját térfel közepéig, valahol a 9-11 méter környékén. Mondhatod, hogy nem nulláról kell védenie, hiszen a támadások többsége feállt védelem ellen folyik, vagyis a kapus folyamatosan követi a játékot. IGAZ! De fontos, hogy itt is bőven az anaerob küszöb alatt dolgozzon, mert ha savasodik, akkor csökken az izom-ideg kapcsolat hatékonysága, és kizárt, hogy gyors, koordinált mozgásra legyen képes!

Magyarán 1-2 – valójában tizedmásodperc, de most bőkezű voltam – másodperc az, ahol elképesztő robbanékonysággal és pontossággal kell dolgoznia, a többi időben pedig olyan üzemi hőfokra kell hűlnie, hogy még 39 alkalommal képes legyen ezt megismételni.

És akkor kérdezem:
1. Melyek azok a biomotoros képességek, melyek meghatározzák a a kapus képzését. ( Robbanékonyság, robbanékonysági állóképesség, aerob kapacitás, koordináció, flexibilitás, gyorsaság)
2. Melyek a domináns bioenergetikai rendszerek, melyeket fejlesztenünk kell? ( Alaktacid, aerob)
3. Érdemes lenne-e ezt az analitikát elkészíteni minden pozícióra, és alkalmazni a felkészítésben. ( Még jó…)
4. Milyen kapusokra specifikus fizikai felkészítést kell alkalmazni? ( Dinamikus nyújtások. Könyöksérülések megelőzése – izometria. Excentrikus edzés az érkezések miatt. Kiegészítő vizuális edzés – látás, érzékelés, percepció.)
5. Az esetek nagyjából 80%-ban egylábas dominanciával történik a mozgás kezdete, ritka, hogy két lábról, egyenlő súlyelosztással történik a megint csak jellemzően laterális irányban végzett ugrás. ( Egylábas erősítő és robbanéknysági munka szükségessége. )

Ezzel szemben mi történik a kapusok edzésein jellemzően?

  1. Glikolitikus terhelést kapnak, és pont azokat az bioenergetikai rendszereket nem fejlesztjük, amely miatt a még a 60-ig percben is top-on tudna lenni.
  2. Nem történik készenléti monitorozás. Pedig a gyorsaságot, robbanékonységot, mint bemenő jelet csak a pihent idegrendszer képes fogadni.
  3. Nincs külön látásfejlesztés, kivéve egyetlen iskolát itthon. Döbbenet, nem?

De mit tudok ugye én a kapusokról…Ha tehát kapus vagy, még mindig a lábnyújtó gépen dolgozol. Hát, az baj.