Gyakran írok a High Intensity Intervall Training ( HIIT) edzésről kritikusan, de szeretném, ha értenéd. Nem a módszerrel van gondom, hanem azzal, ahogy használjuk.

A HIIT edzés szegény Izumi Tabata kísérlete óta került be a közbeszédbe, és látunk már mindenféle Tabata felhasználást. Tegyük fel, hogy a következő 20 másodpercben tiszta erőből gépelek, majd 10 másodpercig nem, és és megismétlem párszor. Ez Tabata? Aligha.

A High Intensity Resistance Training – HIRT nem újdonság, eredetileg a HIIT is ennek indult, de a definíció elmaradt, és lett belőle az, ami. Egy mutáns. Nem ennek szánta senki, és még jó is lett volna, de mivel nincs definíciója, mindenki azt tesz vele, amit akar. Mert a HIIT esetén olyan alapvető gondolatok nem fogalmazódnak meg, mint az:

  • Melyik energiarendszert célozzuk meg?
  • Mely izomrostokat állítjuk fókuszba?
  • Milyen gyorsasággal akarunk ennek ennek megfelelően mozogni?
  • Ehhez mi a megfelelő súly – intenzitás – és volumen, munka és pihenő arány?
  • Mennyi szett, mennyi sorozat? Mennyi pihenő a sorozatok és szettek között?
  • Ültél-e már török börtönben?
  • Melyik az a gyakorlat, amelyikkel a legjobb hatást lehet elérni.

Az én elképzelésem szerint a legjobban monitorozható gyakorlatok a fenti kérdések alapján a sprintek, ugrások, kettlebell lendítés, airdyne, C2 és társai. De azt is hadd tegyem hozzá, hogy megfelelő kardiopulmonális alapok mindenképpen szükségesek, és ehhez alapvetően a Maffetone módszert hívjuk segítségül az első 3-4 hónapban. Ugyanakkor azt se fejeltsük el, hogy főképpen ha ugrások, sprint vagy kettlebell lendítés lesz a választott gyakorlat, ahhoz futni, lendíteni, ugrani és megérkezni is tudni kell, ami egyrészt technikai alapokat jelent, másrészt az alapokat jelentő technikai és erő megszerzését, amely miatt újra fontos lesz az első 3-6 hónapot szakmailag is megalapozott munkával tölteni.

Mert a HIRT során kifejezetten fontos, hogy a csökkenő – de még tolerálható kivitelezési minőséget, hiszen a terhelés erőteljes – minőségi mozgásra, erőre és némi robbanékonységi alapra építsük. Az, hogy mellesleg a HIRT még a testkompozíción is javít nem célja, hanem járulékos hatása a HIRT módszernek.