Ez egy 2016-ban írt cikkem, amit most találtam meg.

Már látom, hogy sok funkcionális edző beveszi a fegyvertárába a maszkot – mert ugye Katinka is – ,de mielőtt így tennél, hadd írjak le pár dolgot ezzel kapcsolatban specifikusan, és általában is:

1. Mielőtt egy profi sportoló által használt módszert / eszközt használnál tedd fel a kérdést, hogy ezért lett ilyen fantasztikus atléta, vagy ennek ellenére.

2. A mit használ és hogyan használja helyett fontosabb megérteni hogy miért használja.

3. És persze nem árt számolni azzal, hogy ami neki hasznos, aki a világ legjobbja, vajon ugyanolyan hasznos-e nekünk, akik – nos – talán nem vagyunk a világ legjobbjai.

4. Megszoktam, hogy a világ legjobb sportolói egy csomó dolgot edzéssel kapcsolatban azért tesznek ki, mert tudják, az ellenfelek is látják. Így engem nem az érdekel, hogy mit csinál a közösségi médiában, hanem mi az, ami az edzésnaplóba kerül.

És akkor most a maszkról, amely neve High Elevation Mask vagy Elevation Training Mask. Mindegy, az ígéret az, hogy a magaslati edzést modellezi.


1. A magaslati viszonyokat magaslaton éléssel lehet modellezni, vagy úgynevezett magaslati kamrával, sátorral.
2. Magaslaton a profi edzők ritkán szokták edzetni a sportolókat. A profi sportolók az úgynevezett magaslaton élünk – tengerszinten edzünk metódust követik. Természetesen létezik train high, live low koncepció is, de mindkét esetben nagyon is függ az alanytól az eredmény. És persze, a megszerzett hatás eltűnik 2-3 héten belül, ahogy a magaslatot elhagytad.
3. Ennek okán – még ha a mask valóban magaslati edzést modellezne – napi 1 óra aligha hozza létre a szükséges magaslati adaptációt, ha a maradék 23 órában nem vagy magaslati területen.
4. Nem vagyok maszk ellenes, nekem is van. Csak éppen nem arra használom, hogy egy eleve légzés diszfunkcióval rendelkező sportolót ezekben a helytelen légzéssel kapcsolatos mintákban megerősítsek. De egy már remekül légző sportolónak lépésről- lépésre lehet kihívást támasztani. Ennek része a maszk.
5. Vannak elsődleges és másodlagos respirációs izmok, ezek közül az elsődleges a rekeszizom. Eleve szájlégző sportoló esetén teljesen felesleges a maszk, mert hiperventillálni fog ebben is, így helyből a helytelen légzésmintákat erősítjük meg.
6. A rekeszizom elsődleges funkciója a légzés, másodlagos a gerinc stabilitása. A fáradt rekeszizom képtelen ellátni a gerinc stabilizációs funkcióját – mert 3-4x több levegőt vesz az alany – ami növeli a gerincsérülés veszélyét.

Most akkor javaslom, vagy sem?
1. Halandóknak nagyon ritkán.
2. Katinka nem halandó.

Lesz még erről bőven szó…