Számos alkalommal írtam már az Időben Korlátozott Étkezés (IKÉ) illetve a böjtölés egészégügyi előnyeiről. Most egy olyan protokollt mutatok be, amit kutatások sora igazolt, ahogy egyre-másra jönnek ki az IKÉ-vel kapcsolatos kutatások megerősítve az eddig sejtéseket, mely szerint nagyban elősegíti az inzulin rezisztencia visszaszorítását.

Működik…

Dr Valter Longo könyve azonnal az egyik kedvencem lett – The longevity diet – , mert a könyv zseniálisan foglalja össze, mi vezetett a Böjtöt imitáló diéta megszületéséhez. Az emberek többségét a böjt, de még az időszakos böjt is megriasztja, miközben a kalória drasztikus csökkentése pár napra hasonló fiziológiás folyamatokat indít be, mint maga a böjt, de itt is vannak alapszabályok, és sokan erre inkább hajlandó, mint egy 72 órás teljes böjtre. ( Most hagyjuk népszerű gyümölcslé böjtöket, aminek semmi értelme…)

  1. A szükséges napi kalória mennyiség 34-54 százalékát visszük csak be.
  2. A program hossza mindösszesen 5 nap.
  3. Évente a progam újra és újra megismételhető.
  4. A makrotápanyagok összetétele naponta változik, de alapvetően egy fehérjében alacsony, szénhidrátban közepes és zsírban közepes és magas tartalmú étkezésről van szó.

A programhoz speciális csomagokat állítanak össze, melyekkel az étkezés gyerekjáték – előre csomagolt élelmiszerek – mert a makrók aránya naponta változik, ahogy a bevitt kalória mennyisége is. A cél nem csak a böjt imitálása erőteljes kalóriacsökkentés mellett, de az is, hogy az alacsony fehérje – és ennek többsége is növényi – bevitellel elérjék, hogy az úgynevezett mTOR jelút ne legyen aktív a böjt során, ami segít az autofágia folyamatának kiteljesedésében.

Meg tudom valósítani a fenti követelményeket akár otthon is, a Prolong termékek nélkül is? Természetesen, bár nem könnyű, de lehetséges. De a lényeg mégis az, hogy a böjt imitálása olyan fiziológiás folyamatokat indítanak be, melyek kedvezőek a számunkra, így ezt szinte minden esetben érdemes megfontolni, mint lehetőséget.

Kutatási linkek:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6245873/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28202779
  • https://news.usc.edu/154847/fasting-mimicking-diet-ibd-usc-stody/