Alapvetően még az elvakult ketogén guruk sem fogják azt álítani, hogy nincs szükséged szénhidrátra. Nos, a szervezetben számos olyan sejt létezik, amelyek glukózzal üzemelnek, hiszen nem rendelkeznek mitokondriumokkal, így nem képesek ATP-t oxidatív módon előállítani. Erre a legjobb példa a vörösvérsejt, de példaként sokan hivatkoznak arra, hogy a napi kalóriabevitel 20 százalékát az agy használja fel, az agynak pedig cukor kell. Ergo, ha a napi beviteled 2000 kcal, akkor minimum 100 gramm szénhidrátra lesz szükséged, de a források jellemzően a 110 – 150 grammot adják meg, mint mindenképpen szükséges minimum.

Ne feledd, az agy iszonyatosan energiaigényes szerv, miközben csak 2 százaléka a teljes testtömegnek, 20%-nyi energiát követel.  Honnan lesz akkor az agynak energiája, ha nem viszel be 110-150 grammnyi cukrot?

Nos, a szervezet okos, és van egy glukoneogenézis nevű – GNG – folyamata, amely arra szolgál, hogy ha nincs elegendő cukor a szervezetben, akkor gyártson magának, így normalizálva a vérglukóz szintet.

Ebben a folyamatban számos alrendszer vesz részt, és képes aminosavakból, laktátból, zsírból és a Krebs ciklus átmeneti szubsztrátjaiból is glukózt készíteni. És ahogy telnek a napok egy böjt során, ez egyre inkább igazabb megállapítás.

Ahogy tehát haladunk előre a böjtben, a GNG egyere aktívabb, hiszen a májban és izomban tárol glikokén egyre fogy.

  • 40 órás böjt (kevesebb, mint 2 nap) után a GNG a teljes vércukorszint 90% -át biztosítja.
    42–64 óra (2–2,5 nap) közötti böjt után a GNG felelős a teljes glükóz 96% -áért.
    66 órás böjt (2,7 nap) után a GNG teszi ki a teljes glükóz 97% -át.

Vagyis egy egészséges anyagcsere mellett ez a folyamat csodaszépen működik a háttérben, és neked ezzel semmi dolgot nincs. Ne feledd, ez a folyamat minden olyan esetben bekapcsol, amikor kevés a cukor a szervezetben, ergo éjjel, alvás közben is. Sokan azt gondolják, hogy ahogy cukor vagy fehérje érkezik a szervezetbe, a GNG leáll, de ez nem annyira fel-le kapcsoló, mint ikább dimmer, vagyis a fényerőt szabályzó kapcsoló.

Kutatások szerint 100 g glükóz 8,7 kg ATP-t eredményez, míg 100 g BHB 10,5 kg ATP-t és 100 g acetoacetát 9,4 kg ATP-t eredményezhet. És miközben sokan intenek a magasabb fehérjebeviteltől ketogén étrenden – és láthatóan sok izmot is veszítenek – a szervezet elsősorban laktátot preferál ebben a folyamatban.

Magyarán a lehető legkevesebb cukorra van szükséged, mert az igény nagy részét a szervezet képes biztosítani.

Linkek:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18561209/