.single-post article.post { margin-bottom: 25px!important; }

PCOS – A policisztás petefészek betegség

PCOS – A policisztás petefészek betegség

PCOS – A policisztás petefészek betegség

Megesik, hogy az ember akár az utcán sétálva találkozik olyan nőkkel, akik a PCOS tipikus tüneteit mutatják, és ez különösen megindító kamaszlányok esetén, akiket nyilván hihetetlenül zavarhat a betegséggel járó férfias szőrnövekedés, súlytöbblet és kopaszodás vagy mensruációs zavarok. És akkor még a meddőséget nem is említettem, ami sok nő életét keseríti meg.

Tehát mi a PCOS? Ez egy reproduktiós szerveket érintő rendellenesség, amely az összes nő körülbelül 10% -át érinti.

A PCOS során az LH hormon és/vagy inzulin hatására a petefészek tesztoszteront termel. Erre most nyilván sokan felkapják a fejüket, de igen – a nők szervezete is termel tesztoszteront, ha nem is annyit, mint a férfiaké.

Vajon egy alacsony szénhidrátos – paleo, LC, Keto – étrend miképpen képes jelentősen javítani a PCOS beteg helyzetén?

” PCOS-ban (policisztás petefészek-szindróma) szenvedő nőknél a hiperinsulinaemia stimulálja a petefészek citokróm P450c17α aktivitását, ami viszont serkenti a petefészek androgéntermelését.” Vagyis egy újabb betegség, aminek köze van az inzulin rezisztanciához.

“A szénhidrátterhelés csökkentése csökkentheti a keringő inzulinszintet, javíthatja a hormonális egyensúlyhiányt és folytathatja az ovulációt, hogy javítsa a terhesség arányát a szokásos étrendhez képest. “

PCOS-ban szenvedő nőknél az étrendi CHO mérsékelt csökkentése a testsúly-fenntartó étrend összefüggésében számos jótékony hatással van az anyagcsere-profilra, ami a keringő tesztoszteron csökkenéséhez vezethet.

A PCOS eredményes kezelése és az alacsony szénhidrátos étkezés kapcsolata ma már ismert, így a kérdés csak az, hogy a páciensek tisztában vannak-e ezzel a ténnyel?”

“A legújabb tanulmányok kimutatták, hogy az alacsony szénhidráttartalmú, ketogén étrend fogyáshoz és az inzulinrezisztencia javulásához vezethet.”

Tavaly jelent meg az a kutatás, mely szerint az időben korlátozott étkezés is nagyban segít a PCOS kezelésében. Úgy tűnik megint ugyanaz a mantra megy itt is – kontrolláld az inzulint, ami nagy mennyiségű cukobevitel mellett lehetetlen feladat.

Az alacsony mennyiségben bevitt szénhidrát csökkenti az inzulinválaszt és képes visszafordítani a inzulinrezisztanciát – esetünkben ez egyensúlyba hozza a hormonrendszert.

Kutatási linkek

  • https://nutritionandmetabolism.biomedcentral.com/articles/10.1186/1743-7075-2-35
  • https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cen.12175
  • https://www.mdpi.com/2072-6643/9/3/204/htm
  • https://www.hindawi.com/journals/ije/2019/4386401/
  • https://portlandpress.com/clinsci/article-abstract/125/9/423/69160/Effects-of-caloric-intake-timing-on-insulin?redirectedFrom=fulltext

https://consultqd.clevelandclinic.org/study-looks-at-ketogenic-diet-to-treat-pcos-and-infertility/

Megosztás:

Facebook
Twitter
WhatsApp

Irakozz fel!

Facebook