A böjt korántsem új eljárás, évezredek óta használja az emberiség, akár tervezve, akár az elemekkel harcolva és élelem híján, vagyis egyáltalán nem tervezve. Akárhogy is nézzük, ma már kutatások százai erősítenek meg bennünket abban, hogy a böjt, időszakos böjt, Időben Korlátozott Étkezés, Böjtöt Imitáló Diéta bizony rengeteg pozitív hatással jár. Megesik, hogy a tapasztalat, józan paraszti megelőzi az orvostudományt. De milyen nagyszerű érzés, amikor az orvostudomány kutatásokon keresztül képes a folyamatokat meg is magyarázni…

Ha bővebben érdekel a téma, regisztrálj itt, ingyenes! timer12.hu

Lássuk a példát, ami felforgatta mindazt, ahogy a diétáról gondolkodunk.

Ez a két egér gyakorlatilag copy+paste, vagyis ikrek, akik olyan genetikai hibákat hordoznak, hogy túlevés hatására metabolikus szindróma lép fel náluk.

– Mindketten ugyanazt és ugyanannyit esznek.
– A különbség abban van, hogy mikor. Az egyik egész nap, a másik 8 órában.

A kutatás linkje itt, ami azért különleges, mert a kutatást még kétszer ismételték meg, olyannyira hihetetlen volt az eredmény – link!

Ugyanaz és mégsem…

A különbség számottevő. Erről szól a “mikor” fontossága. Ha teheted tehát, étkezz 8-12 órás ablakban, töltsd időt a Nap alatt, rendezd a légzésed, sétálj minden nap egy keveset. Ez az első 3 hónapra pont elég változás. Sokan azt gondolják, hogy a lényeg a bevitt étel makrotápanyag összetétele és mennyisége – ezek mind fontosak – de elsődlegesen az a fontos, hogy helyesen működő cirkádián ritmusunk legyen, és adjunk elegendő – 12-16 óra – időt a szervezetnek, hogy ki tudjanak takarítani a sejtek. Túl egyszerűen hangzik, de a lényege az autofágia, amely során meg tudunk szabadulni a működésképtelen sejtektől vagy inkább sejtalkotóktól.

És itt két tipikusan két hazai kérdés vagy megjegyzés következik. Ezek pedig így hangzanak:

  • Igen, de…
  • Jó, de az a baj…

Ilyenkor jobbára kifogások jönnek. A kifogások többsége a modern élettel függ össze, ahol:

  • Korán kelünk, későn fekszünk, és aktív életet élünk. Vagyis a 8 órás ablak nehezen valósítható meg, vagy az a cél, hogy lefekvés előtt 2-3 órával már nem együnk semmit, elősegítendő az optimális alvásminősget.
  • Több műszakban dolgozók. Az esetükben kimondhatjuk, hogy az ember alapvetően nem erre lett kitalálva, hogy össze vissza kavarjuk a belső óráját. Igen, vannak olyan foglalkozások, ahol ez része a munkának, de ma már nagy mennyiságű adat áll rendelkezésre, amely alapján kimondhatjuk, az ember képtelen volt alkalmazkodni ehhez a kihíváshoz, és meglehetősen nagy árat fizet ezért. Lásd lábjegyzetben a kutatások.

Mit tehetünk, tehát?

A cirkadián ritmus fő vezérlője az agyban a látóidegek kereszteződése fölött található nucleus suprachiasmaticus (SCN), és nem véletlen az elhelyezkedés, mert a szabályzásnak köze van a fényhez, de köze van minden olyan tevékenységenek is, ami rendszerességet ad az életednek, ebből a szempontból a mozgás és étkezés, fény kritikus elemek. Külön izgalmas, hogy nem csak egy óra létezik a szervezetben, hanem minden sejtednek külön órája van, ami komolyan elmebaj, ha belegondolsz. De most ne gondolj bele…

Ahogy lennie kellene…

A lényeg, hogy a több műszakos munka felborítja a cirkádián ritmust, és ezért nagy árat fizetünk. A kérdés az, hogy ezen képesek vagyunk-e korrigálni, javítani, ha ettől függetlenül IKÉ módon étkezünk. Nos, az eredeti kutatás vezetője – Dr Satchin Panda – is ezt vizsgálta, és arra a megállapításra jutottak, hogy a korrekció lehetséges, sőt! – link itt.

Ehhez olyan genetikai variánssal rendelkező egereket hoztak létre, amelyekben ez az óra eleve sérült. Vagyis modellezték a több műszakban dolgozó ember biológiai óráját. Nézzük mit találtak:

  • Az IKÉ védi a hibás biológia óra mutáns egereket az elhízástól az aktivitás vagy a kalória változása nélkül
  • Az IKÉ visszaállítja a táplálkozási, élelmezési és tápanyag-érzékelő ritmusokat
  • Az IKÉ megakadályozza a zsírmájat, a diszlipidémiát és a glükóz intoleranciát a hibás biológia óra mutáns egerekben
  • Az IKÉ transzkripciós program aktiválja a sejtek homeosztázisának fenntartási útvonalait
  • Vagyis a kontroll egerek – egészséges cirkádián ritmus – ha bármikor ettek, betegek lettek. Ha időkeretben ettek, egészségesek maradtak.
  • A sérült biológia órával rendelkező egerek ha bármikor ettek, betegek lettek. Ha időkeretben ettek, egészségesek maradtak.

Összefoglalva: Függetlenül attól, hogy normál munkarendben vagy több műszakban dolgozol, a 8-12 órás keretben történő étkezés segít abban, hogy megvédd az egészséged.

A clockless a sérül biológiai órát jelenti.

Linkek:

  • Cirkádian ritmus és diabétesz – link
  • Cirkádian ritmus és szívbetegségek – link
  • Cirkádian ritmus és Parkinson’s – link
  • Cirkádian ritmus és tumoros megbetegedések – link
  • Cirkádian ritmus és autizmus – link