Mi van akkor, ha a MIKOR majdnem fontosabb, mint a MIT? Nagyon sok kérdést kaptam ezzel a facebook írásommal kapcsolatban, illetve egy későbbi írással kapcsolatban, ahol azt javasoltam, a bonyolult életmódváltoztatási tanácsok helyett kezdj ezzel: próbáld az étkezéseid egy maxiumum 12 órás időszakba szorítani.

Égészen pontosan ez volt az eredeti írás: LINK ITT!

Satching Panda kutatásait évek óta követem, és több olyan kutatást is vezetett a tudós, ami erősen megkavarta az állóvizet. Az egyik elképzelés szerint csak a kalória számít, vagyis a bevitt és elhasznált kalória, amely során ha plusszban zársz hízol, a mínuszban zársz, fogysz. Alapvetően a fizikából ismert termodinamika I és II-es törvényre hivatkoznak, és úgy írják le az emberi szervezetet, mint egy egyszerű gőzgépet. Másik szerint míg ez a koncepció alapvetően nem rossz, de az emberei szervezetre nem lehet ráhúzni ezeket a szabályokat. Épeszű tudós bele sem kezd olyan kísérletbe, ami ez utóbbi állítást kutatná, mert jellemzően a tudományos közösség azonnal sarlatánnak bélyegzi. Nos, Satchin Panda sem vágyott ilyen hírnévre, nem beszélve, hogy több olyan csapat tagja volt, amelyek úttörő kutatásokat folytattak sőt, még Nobel-díjat is kaptak. De mit kutotatott Panda és csapata? Arra kereste a választ, hogy csak az étel minősége, az étel mennyisége számít-e, vagy az ételhez való hozzáférés ideje – IDŐBEN KORLÁTOZOTT ÉTKEZÉS – is meghatározó a folyamatban.

A kutatás során egér fogalmak szerint horror makrotápanyag összetételű táplélékot terveztek, amely iszonyat magas volt zsírban és cukorban, olyan mennyiségben, amely 10 hét alatt garantáltan metabolikus szindrómát okoz minden egércsoportnál. A két csoport között annyi volt a különbség, hogy míg az egyik csoport az ételhez egész nap hozzáfért, így egész nap rágcsált, addig a másik csoport ugyanezt a mennyiséget 8 óra alatt fogyasztotta el. Mondhatod, hogy persze megint egy egérkísérlet, de az egerek biológiai órája is 24 órás, mint a miénk, annyi megjegyzéssel, hogy az egerek este aktívak. Az egerek okos állatok, a 8 órában táplálékhoz jutó csoport idővel rájött, hogy ha nem esznek meg mindent, elvezsik tőlük az ételt, így a 8 órás keretben mindent fel is faltak. A kalória, amit kaptak, mindkét csoport esetén elegendő volt arra, hogy hízzanak.

De íme a leírás:

“100 napra két egércsoportot helyeztünk a különböző étkezési eljárásra. Mindkét csoport magas zsírtartalmú, magas kalóriatartalmú étrendet fogyasztott. Az első csoportotban lévő állatok ettek, amikor csak akartak, legyen az nappal vagy éjszaka. A többi egér csak este nyolc órán keresztül férhetett hozzá az ételhez, mivel az egerek éjszakai állatok. Az eredmények meglepőek voltak.

Annak ellenére, hogy mindennap ugyanolyan mennyiségű kalóriát fogyasztottak a csoport tagjai, azon egerek, amelyek egy korlátozott nyolc órában ehettek csak, közel 40 százalékak kevesebb testzsír halmoztak fel, mint a másik csoportban. Továbbá nem mutatták gyulladásos vagy májbetegség jeleit, és egészséges koleszterinszintjük és vércukorszintjük volt.

Azon csoportba tartozó egerek, melyek korlátlanul fértek hozzá az ételhez elhíztak, és magas koleszterint, magas vércukorszintet, zsírmájat és anyagcsere-problémákkal rendelkeztek.” – Satchin Panda.

A kutatás eredménye annyira megdöbbentő volt, hogy kétszer megismételék más laborban és stábbal. De volt más megdöbbentő állítás is a kutatás során. Mert ha már étkezés, legyen teljesítménnyel kapcsolatos vizsgálat is. Mert a kutatás során vizsgálták az izomerő, állóképesség és kognitív képességeket változását is, mindkét csoportban. A 8 órás étkezést folytató csoport izomereje nem tért el a másik csoport eredményeitől. A kognitív képességeik messze jobbak voltak azonban az ételt egész nap fogyasztó csoportnál, az állóképességük pedig 75 százalékkal volt jobb, ha jól emlészem.

Most mondhatod, hogy ezek egerek, kit érdekel, mutasd az embereken végzett kutatást. Nos, egyrészt nézz körül, és azt látod, hogy az emberek egész nap esznek valamit, és vond le a következtetést. De Panda nem állt meg itt. Kifejlesztettek egy mycircadianclock nevű alkalmazást, ahol bárki lefotózhatja az étkezését, és így kap egy tippelt kalóriamennyiséget, makrotápanyag összetételt. De mivel időbélyeg kerül a képre, azt is tudja, hogy az étkezései milyen időablakban történnek. És érdekes módon a sok cukorbeteg, magas koleszterinnel küzdő és túlsúlyos ember, aki elkezdte használni az applikációt csodálatos gyógyulásokról számolt be.

És akkor miért nem hallasz erről többet?

1. Viszonylag új kutatás.

2. Nem illik bele az eddig kizárólagosan hirdetett kalória be – kalória ki koncepcióba.

3. Nem lehet rá gyógyszert fejleszteni, ami utánozza a hatását.

Megjegyzés: nem azt mondom, és Panda sem, hogy ehetsz bármit, abban a 8-12 órában. Természetesen a legjobb az lenne, ha egészséges ételeket ennél, de Panda okos ember, nem fog egyszerre két frontot nyitni. Mert az egészséges étkezés definíciója naponta változik.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC506782/