Sokan nem is tudják, hogy ebben a betegségben szenvendnek, csak azzal szembesülnek, amit okoz – végtelen fáradtság a nap folyamán. Az alvási apnoe két formája ismert. Az obstruktív esetén a torok izmai lazulnak el, és képeznek akadályt, a centrális esetén a légzőközpont nem küld parancsot alvás közben a légzéshez.

Van horkoló ismerősöd? Akkor oszd meg vele ezt az írást!

Kevesen ismerik azt a tényt, hogy az obstruktív alvási apnoe előszobája a hiperventilláció, de itt nem csak a napközbeni túllégzésről beszülünk, hanem az éjszakairól, amit horkolás néven ismerünk.

A horkolás során megszűnik az orrlégzés, és a szájon át történik a légzés. A légutak kiszáradnak, összeszűkülnek, és ez a szűkület hozza létre magát a horkolást. Érdekes módon a szervezet csodálatos módon ebből az állapotból megpróbálja magát megmenteni, és az a szájat bezárva erőteljes szorításokkal aktívvá teszi az ellazult izomzatot, így egy rövid időre a horkolás megszűnik.

Ezt a folyamatot a fogorvosok bruxizmusként ismerik, ami a fogcsikorgatás hivatalos neve. Magyarán fogorvosként egy fogcsikorgató páciens – a fogak elveszítik a kontúrt, a rágófelület indokolatlanul kopik – érdemes rákérdezni a horkolásra, mert lehet, hogy éppen egy fogorvos kolléga menti meg a pácienst egy későbbi súlyos alvási apnoe kialakulásától, mely vége a CPAP eszközzel való alvás lehet, ami minden, csak nem kényelmes.

Mit tehetsz tehát, hogy elkerüld az alvási apnoe-t?
– Urald a légzésed. Nem csak napközben, de éjjel is.
– Urald a gondolataid és így a stresszt.
– Végezz rendszeresen Buteyko légzőgyakorlatokat.
– Rendszeresen teszteld a BOLT értéked.
– Válassz helyes alvási pozíciót.
– Használj tapaszt alváshoz.
– Javíts a testtartásodon.
– A nyelved tartsd a szájpadláson.

https://www.sciencedirect.com/…/artic…/pii/S1360859205000823

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27256216

https://www.sleepfoundation.org/…/the-link-between-sleep-ap…