Gyakran kapom meg ezt a kérdést, ennek több oka is van. Egyrészt benne van a kíváncsiság, mert az emberek többsége az igazi, egyetlen megoldást keresi, no meg azt, hogy valaki végre mutassa meg nekik az utat. Mások csak simán a drámát szeretik.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy közel egy éven át naponta gyakoroltam mindkét stílust, de ma már csak a Buteyko és Oxygen Advantage (OXA) módszerrel foglalkozom. Ez azt jelentené, hogy a WH módszer nem jó, helytelen? Korántsem.

Amit érteni kell, hogy a WH módszer alapvetően a hiperventilláció okán – 30 gyors be és kilégzés – a hatás hypoxia és hypocapnia. Az első nem szorul magyarázatra, míg a második igen. A hiperventilláció hatására a szén-dioxid mennyisége a szervezetben csökken, a pH érték nő. (lúgos)

Az Oxygen Advantage és Buteyko rendszer gyakorlatok során a pH érték csökken – savas – és hypoxia és hypercapnia jön létre. A hypoxia megint ismert, míg a hypercapnia a növekvő, normális érték feletti szén-dioxid értékre utal.

Szándékosan használom a módszer és rendszer elnevezéseket, mert az OXA és Buteyko egy rendszerszintű anyagot tartalmaz, míg a WH inkább egy módszer leírása. Ez nem minőségbeli különbség, csak fontosnak tartottam megjegyezni.

Látható tehát, hogy a két rendszer ugyan a felületes szemlélő számára tartalmaz hasonló elemeket – hypoxia – de valójában két, markánsan más rendszerről beszélünk.

Miért?

Alapvetően azt, szervezet és a vér pH értékét a CO2 és a H+ ionok határozzák meg, ahogy a Bohr hatás is alapvetően ezzel függ össze – a felgyülemlő CO2 hatására a vér pH értéke csökken, a hemoglobin képes leadni az oxigént. A hiperventilláció hatására a vérerek összeszűkülnek, és annak ellenére, hogy a légzéssel nagy mennyiségű oxigént akarunk bevinni a rendszerbe, ezt a hemoglobin képtelen leadni – lévén a pH érték nőtt. A Wim Hof módszer pont ezt a hatást használja ki, mert ilyen helyzetben a fájdalomtűrés magasabb és az ember gyorsabban kerül meditatív állapotba, lévén az agy kevesebb oxigénhez jut. A WH módszer légzése tehát különösen alkalmas arra, ami a légzést követi, vagyis a hidegtűrés fejlesztésére. A hyperventillációs hatás ugyanakkor immunoszpresszív hatással is jár, hiszen emeli az adrenalin szintet.

Az Oxygen Advantage esetén pont az ellenkező hatást akarjuk kiváltani, a szövetekbe oxigént akarunk juttatni, ehhez emelkedő CO2 szintet hozunk létre, a pH érték csökken, a Bohr hatás erőteljesen érvényesül. Kevesen tudják, hogy az OXA gyakorlatok is tartalmaznak hyperventillációs stratégiát, de itt teljesen más oka van – normalizálni akarjuk a pH értéket a túlzott savasság után. Az OXA célja elsősorban a teljesítmény növelése, és egész napos odafigyelést tanít, hiszen az alapja a Buteyko néven ismert módszer. A módszer a CO2 toleranciát növeli, és segít a szimpatikus vagy a paraszimpatikus rendszert aktivizálni, céltól függően. Kifejezetten nagy előnya van a sportolók részére, ha növelni akarjuk az EPO szintet, kitolni a savasodással kapcsolatos toleranciát.

Melyik a jobb? Nem vagyok objektív ebben a kérdésben, nem is lenne etikus határozott kijelentést tenni az ügyben. De annyit hadd jegyezzek meg, hogy a Buteyko és OXA rendszerek alapja az úgynevezett kontrol szünet teszt, amiről már sokszor írtam. Amennyiben a napi teszt 20-25 másodperc alatt van, akkor attól tartok, hogy bármelyik rendszert gyakoroljuk – OXA vagy WH – a várt hatás elmarad, mert az adaptációhoz szükséges tartalékkal nem rendelkezünk.