Mi a „trükk” a KAATSU-ban? A pontos hipertrófiás mechanizmusok nem teljesen világosak, de úgy vélik, hogy a metabolikus stressz jelentős szerepet játszik a folyamatban. Egyszerűen fogalmazva a metabolikus stressz az edzés során létrejövő melléktermékek (a metabolitok) következménye, és különösen gyakori, ha az edzés oxigénhiányos környezetben történik – mely megfigyelhető a keringés akadályoztatása esetén. A hipertrófiás reakció kiváltásában szerepet játszó metabolitok közé tartozik a tejsav, a szervetlen foszfát valamint a hidrogén ionok.

Ezekről a melléktermékekről azt feltételezik, hogy fokozzák az anabolizmust különféle mechanizmusok segítségével – ide értve a növekedési faktorok kibocsátását, a reaktív oxigén fajtákat, a sejtduzzadást és/vagy a szisztémás szereket. Önmagában vagy kombinációban a metabolitok termelése a sejtek olyan jelzését eredményezi, ami elősegíti a fehérje szintézist és a szatellit sejt aktiválást – melyek az izomnövekedés kulcsfontosságú elemei. (4)

A mechanizmusok

Mi olyat okoz a vérkeringés mérséklése, ami nagyobb és erősebb izmokhoz vezet? Számos mechanizmus tehető ezért felelőssé, de csak pár olyan van, ami igazán kiemelkedő hatású. Úgy tűnik, hogy az alacsony intenzitással végzett KAATSU edzés során a lenti három mechanizmus együttműködve egy olyan környezetet hoz létre, mely előnyös az izomnövekedés szempontjából.

  1. Rost típus toborzás (gyors rostok toborzása)
  2. Metabolit felhalmozódás (tejsav → savas környezet → növekedési hormon termelés)
  3. mTOR jelút aktiválás (fehérje szintézis)

Néhány szó az eszközökről

Ez az a pont, ahol sokan azt gondolják majd, ez nem más, mint egy jól vagy éppen rosszul megírt értékesítési szöveg. Hadd meséljem el tehát a saját tapasztalatom. Miután Dr. Erbszt András gerincsebész diagnosztizálta a nyaki gerincsérvemet, arra gondoltam – akkor ennyi volt a sportnak. Alig kaptam meg a lila övemet Sztraka Mihálytól, és nagyon küzdöttem, hogy sok időt tölthessek el a tatamin, akár heti 5-6 alkalommal is edzettem. Mégsem a jitsu okozta ezt a sérülést, hanem az a tény, hogy az éppen készülő könyvem felett görnyedtem naponta órákat. Akárhogy is, a jövő nem tűnt fényesnek. Nem arról vagyok híres, hogy hatalmas izomtömeggel rendelkeznék, a leépülés mégis borzalmasan gyorsnak tűnt. Egy héten belül eltűnt a jobb karon tricepszem és a riasztóan nézett ki a jobb hátizom is. A jitsu edzések erősen technikai irányt vettek fel, és dönteni kellett, hogy műtét lesz, vagy sem. András nem arról híres, hogy bármi áron műtétben gondolkodik, de itt erősen rezgett a léc. Ahogy a fájdalmat sikerült gyulladáscsökkentőkkel kezelhetővé tenni, a tartáson túl el kellett kezdeni dolgozni a leépült izomzat visszaszerzésén. A KAATSU edzésről ekkor kezdtem el igazán érdeklődni, de az eszközök ára riasztó volt, így mindenféle eszközzel próbáltam meg elérni a hatást. Furcsa módon 10 edzésből 1-2 edzésen sikerült is elérni valamit, de a maradék 8-9 edzés meglehetősen vegyes volt. Hol sikerült teljesen elkötni a véráramot, hol olyan idegi bizsergést éreztem, mintha áram csapott volna meg. De az az 1-2 sikeres kísérlet nem hagyott nyugodni. Így elkezdtem levelezni a KAATSU USA vezetőivel, és pár hónap múlva nem csak sikeres Kaatsu specialist vizsgát tettem, de meg is látogattam őket. A Kaatsu NANO egység megváltoztatta az arányokat, mert immáron 10 edzésből 10 esetében éreztem totális hatékonyságot, nulla problémával. A 73 kilóról, amire sikerült lefogynom végül 86.6 kilóra jöttem fel, gyakorlatilag minimális testzsír növekedéssel.

Záró gondolatok

A KAATSU edzésedbe történő integrálása igen komolyan meg tudja dobni az izomfejlődésedet, erődet. A KAATSU beillesztése egy jól megtervezett ellenállásos edzésprogramba – ez lehet az a stratégia, mely új szintre emeli az izmaid fejlesztését. De a KAATSU nem csak az olyan olimpikonoknak segíthet, mint Karakas Hedvignek vagy Miklós Editnek, akik nem csak kipróbálták, hanem saját Nano egységgel rendelkeznek, így lehetőségük bármikor, bárhol élvezni a KAATSU előnyeit.

Számos kutatás bizonyítja, hogy főleg idős korban milyen nagy fontossággal bír az izomtömeg megtartása, növelése. Ezen a területen a KAATSU verhetetlen, nem véletlen, hogy a napi 300.000 KAATSU kezelés többsége Japánban senior korban lévő embereken történik.