Ne feledd, minden a hormézisról szól. A hormézis egy olyan biológiai jelenség, amelynél a jótékony hatás (jobb egészség, stressz tolerancia, növekedés vagy hosszú élettartam) alacsonyabb dózisú expozícióval jár, amely egyébként mérgező vagy halálos, ha magasabb dózisban adják.

A Hormetizmus filozófiája, ennek a biológiai jelenségnek a szándékos és szisztematikus módon történő kihasználására épül, az erő és a rugalmasság vagy bármely más készség növelése érdekében. A hormetikus stresszt érdemes úgy nézni, mint egyfajta bemenő jelet. A jelnek eléggé erősnek és gyakorinak kell lennie ahhoz, hogy a szervezet akkora kockázatnak lássa, hogy ezért adaptálódnia kelljne. Nem az erősebb él túl, hanem a leginkább adaptálódni tudó.

Melyek a hormézis típusai?

  • struktúrális
  • védelmi
  • metabolikus
  • pszichológiai

Mi szükséges ehhez?

  • átmeneti adagolás
  • plaszticitás
  • szuperkompenzáció
  • másodlagos adaptáció

Nézzünk pár példát, bár hozzá kell tenni, hogy a típusok határai közel sem tiszták, sok az átfedés.

Átmeneti hipoxia edzés. Ez a stressz részben védelmi, részben metabolikus. Nem lehet folyamatos, ennek átmenetinek kell lennie. Az elsődleges adaptáció során a lépből vörösvértest kerül a véráramba. A másodlagos adaptáció sejtszinten történik – kiépülnek azok a pufferek amelyek segítik a H+ közömbösítését. Elegendő stressznek kell lennie ahhoz, hogy eddig eljussunk.

Erősebb csontok. Ahhoz, hogy a csontok erősebbek legyenek terhelésnek kell azokat kitenni. Jól láthajuk, hogy a súlytalanság állapotában lévő asztronauták vázizomzata és csontozata leépül, hiszen maga a gravitáció is hormetikus stressz. Ezt jól használva nem kell a szarkopénia és oszteopénia hatásaival szembesülni. Vagyis a rendszeres erőedzés segít abban, hogy a receptorok, enzimek, hormonok és transzkripciós faktorok vegyék a jelet, értelmezzék azt és kiadják a parancsot a megfelelő fehérjék létrehozására.

Lehet a hormetikus stressz túl sok? Lehet, hogy egyes hormetikus bejövő jelek kioltják egymást. Erről is írok majd…