1Mindennek megszabott ideje van, megvan az ideje minden dolognak az ég alatt. 2Megvan az ideje a születésnek, és megvan az ideje a meghalásnak. Megvan az ideje az ültetésnek, és megvan az ideje az ültetvény kitépésének. 3Megvan az ideje az ölésnek, és megvan az ideje a gyógyításnak. Megvan az ideje a rombolásnak, és megvan az ideje az építésnek.  – Prédikátor könyve.
Én teszem hozzá, hogy mindennek megvan a maga ideje, a kávé ivásának, és a kávé ivásától való tartózkodásnak is…
Ennél pontosabban aligha lehetne leírni azt, amit ma úgy ismerünk, hogy cirkádián ritmus. Úgy tűnik az emberi testben mindennek megvan a magai ideje, és az egészségünk megőrzésének az egyik kulcsa – vagy éppen a gyógyulásé – a cirkádián ritmus helyes beállítása vagy helyreállítása. A mester óra a szuprakiazmatikus nukleusz (SCN) felelős azért, hogy valamiféle rendet teremtsen a káoszban, és a beérkező jelek alapján egyértelmű parancsokat osszon ki a szerveknek és szervrendszereknek, hogy mikor, ki és mit csinál.
Az talán még ennél is megdöbbentőbb, hogy az új kutatások szerint nem egy óra működik a testedben, hanem minden sejtednek van saját cirkádián órája. Ennek a belső órának a működését próbálja leírni a kronobiológia, amely egy részét képezi a kronofarmakológia. Vagyis úgy tűnik, egyes kezelések, egyes gyógyszerek alkalmazásának hatásfokát az alkalmazás időpontja drámaian javítja vagy csökkenti.
Egyrészt kutatások tucatjai szerint ma már kimondható, hogy a kávét fogyasztók hosszabb életet élnek, mint nem fogyasztó társaik, és bizonyos betegségek kevésbé jelennek meg a a kávét rendszeresen fogyasztók között. A kérdés persze az, mint minden eljárás esetén, hogy a több mindig jobb-e, illetve utalva a cikk címére, vajon van-e optimális időzítés a kávéfogyasztásra?
A helyzet az, hogy egy optimálisan működő cirkadián óra szerint a kortizol szinted egyik csúcsa reggel van. De ez érthető is, mert felkeltél, és a kortizol ebben az időszakban segít abban, hogy friss legyél, és készen állj a napra. A kortizol az ébredésed előtt kezd megemelkedni, és nagyjából reggel 8-9 óra magasságában éri el a csúcsot. Lesz még napközben másik két csúcs, de most a reggel a téma.
A kávé korán reggel azért rossz választás, mert a kávé eleve növeli a kortizol szintjét, amire ebben a helyzetben semmi szükség sincs, hiszen ezt most a belső órád rendezi. Ha pedig kávé, akkor talán a reggel 9.30 és 11.00 óra közötti időszak a legjobb arra, hogy a kávéd a legjobb hatást érje el?
Ihatsz-e később kávét? Nos, a törvény nem tiltja, de a kávé a kutatások szerint még a megivása után 10-12 órával is negatív hatással van az alvásod minőségére. Ha tehát délelőtt 11 után kávéznál, javaslom a koffeinmentes termékeket. Az én alvásom a fent leírt alapelveket betartva mérhetően javult, és nem kis mértékben.
Megjegyzem azon kutatások, amelyek szerint a kávét rendszeresen fogasztók egészségesebbek, mint a nem fogyasztók nem tett különséget sem márka, sem a kávé származási helye, sem koffeintartalma között. Ezt a kávénáci barátaim miatt írom csak…:)