A velem dolgozó atlétákat mindig is próbáltam arra rávenni, hogy rendszerben gondolkodjanak, és képesek legyenek kritikusan gondolkodni. A kritikai gondolkodás alapja a a helyes kérdések feltevésének képessége. A többség szeret fekete – fehér módon gondolkodni. A HIIT jó. A hidegterápia jó. A szauna is, ahogy a guggolás. Ha tehát úgy teszi fel a sportoló a kérdést, hogy mi a véleményed a hidegterápiáról, a válasz jellezzően az attól függ lesz. Amit a többség gyűlöl, mert egy igen vagy nem válaszra vágyik, és bele sem gondol, hogy valójában kinyitotta Pandora szelencéjét.

Tél van, ennek okán az egyik leggyakoribb kérdés a hidegterápiával kapcsolatos. A kérdések többsége a mikor, mennyit és milyen gyakorisággal kapcsolatos kérdést tesz fel. Jó-e mindenkinek és mindenkor a hidegterápia. Nos, attól függ.

“A szervezetet nagymértékben megterhelheti a hidegterápia, mint lehetséges bevatkozás. A 10-15 másodperc alatti kontroll-szünettel szenvedő betegeknél (általában súlyos, elhanyagolt esetekkel járnak) a pillanatnyi hideggel való találkozás a gyulladásos folyamatok súlyosbodását okozza,olyan stresszt okozva a betegnek amely rosszabb közérzetet és a állapot rosszabbodását okozza. Ezért akkor kezdje el a hidegterápiát csak, miután a kontroll szünet elérte a 20-25 másodpercet stabilan, és amikor a beteg jól érzi magát. A hidegterápia előttjavasolt a  bemelegítés fizikai gyakorlatokkal, de egy jól felkészült ember általában bemelegítés nélkül is alkalmazhatja a terápiát..” – Prof. Buteyko

Sőt, hadd menjek tovább. A 30 másodperces kontrol-szünetet elérve számos kliensünk eléri a növekedési potenciál maxot, amelyet már csak étkezéssel, fizikai aktivitással, az alvás optimalizálásával, hideg és melegterápiával lehet növelni, és ez nem is ritkán pár honapon belül 30-100% növekedést jelenthet.

Várjunk csak, akkor most a hidegterápia rossz? Attól függ…

És mi a helyzet az időzítéssel?

Nos ezzel kapcsolatban évek óta azt tanácsoljuk, hogy az időzítés és a dózis minden. Alapozás közben használt hidegterápia úgy tűnik a gyulladás csökkentés kontraproduktív, vagyis csökkenti az erő és izomtömeg növekedést. Ugyanez a stratégia viszont szezonban remekül működik és csökkenti a rendszerszintű gyulladásokat. És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy az adott sportoló genetikája – származási helye – nagyban befolyásolja, hogyan reagál a hidegterápiára.

Kutatások:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=cold+therapy%2C+hypertrophy+and+strength+blunting

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594298/

https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/JP270570