A második részben leírtam már, hogy alapvetően amikor alvásról bszélünk, négy területre szükséges fókuszálni. Hadd soroljam fel tehát azokat a tartóelemeket ismét, amelyek az alvásunk meghatározzák:

  • Mélység
  • Hossz
  • Folyamatosság
  • Rendszeresség

Maga a monitorozás is főképpen ezekre a területekre fókuszál, és következő módon tudjuk ezeket osztályozni:

  • Mit mérünk?
  • Objektív vagy szubjektív visszajelzés?
  • Mivel mérjük?
  • Milyen gyakorisággal mérünk?

Mivel tudjuk a négy pillér meghatározása alapján, hogy az alvás mely területei a legfontosabbak, így érdemes a mérés során is ezeket figyelembe venni.

Az alváslaborban készített alvásmonitorozás természetesen a sztenderd, ami minden tekintetben a legtöbb és meglehetősen sok és pontos adatot szolgáltat. Rettenetesen kényelmetlen, hogy az ember teljes koponyáját elektródák hálózzák be, hiszen a mérés során EEG, EKG és EMG mérés is történik, plusz egy mikrofon rögzíti a horkolás esetleges meglétét, és oximéter a vér oxigén szaturációját.

Ezzel szemben vannak azok az órák, amelyek a mozgásodból, és az oxigén szaturációból, testhőből következtetnek az alvásod minőségére, és képesek optimális időben felkelteni. Ide tartozik az esetleges alvásnapló vezetése, ami remek ötlet, de én még embert nem láttam, akit erre rá tudtam venni, magamat is beleértve. Itt most részben megválaszoltam a mit mérünk kérdést it.

A mérés gyakorisága egy izgalmas terület, lévén senki sem fog naponta alváslaborban aludni, ugyanakkor ma még a legjobb alvásmonitorozó eszközök is nagyjából egy profi alváslabor 50-60%-nyi hatékonyságát hozzák csak. Nézőpont kérdése, hogy ez sok vagy kevés, szerintem ez már elég arra, hogy trendeket lássunk, ami a napi mérések célja.

Sleepon gyűrű

Évek óta keresem azokat az eszközöket, melyek reális képet mutatnak az alvás trendemről, és ami a piacon kapható, azt teszteltem. Mindnek volt valami olyan hátránya – kényelmetlen viselet, kevés és hiteltelen adatok, naplózás hiánya, adatok megjelenítése – amiért minden esetben tovább is adtam ezeket az eszközöket.

Egészen eddig, míg nem találtam rá a Sleepon gyűrűre, ami döbbenetesen jól működik. Aki ismert tudja, hogy azonnal felvettem a kapcsolatot a fejlesztőkkel, és már arra is kaptam tájékozatatást, hogy a most mért adatokat kiegészítik a testhő és HRV mérésével. Ami szuper dolog, lévén az eszköz már így is döbbenetesen sokat tud.

Ezt az eszközt Magyarországon csak itt tudod megvásárolni!

Különösen hasznos része az alkalmazásnak, hogy méri a mozgásod vagy mozdulatlanságod alvás közben, oxigén szaturációt, alvási apnoe indexet, pulzust, képes optimális időben felkelteni és a viselete is szuper egyszerű, mert gyűrűként viselheted.